سرقت «مالکیت فکری»، آواری که ۸۱ میلیون دلارخرج برداشت!

۵ کارمند اسبق یک شرکت فناوری‌نانو در تایوان، با انتقال غیرقانونی اسرار تجاری این شرکت به چین و راه‌اندازی کارخانه‌ای موجب خسارت سنگین به این شرکت شدند. دادگاه در حال رسیدگی به این پرونده است. هر چند نتیجه هر چه باشد شاید نتواند جبران نابود شدن ۱۵ سال تحقی

همیشه فقدان سرمایه، مشکلات فروش، سوء مدیریت و مشکلاتی از این دست، عامل نابود شدن یک شرکت شناخته می‌شود، اما اخیرا یک شرکت تایوانی به دلیل به سرقت رفتن اسرار تجاری خود، خسارتی بالغ بر ۸۱ میلیون دلار را متحمل شده‌است.

filereader.php?p1=main_bd9849b1fcc5fe3de
ماجرا از این قرار است که چندی قبل دادگاهی در تایوان، ۵ نفر را به جرم سرقت مالکیت فکری بازداشت کرد. این ۵ نفر متهم به سرقت دستاوردهای یک شرکت فناوری‌نانو در تایوان هستند که با استفاده از یافته‌های این شرکت و استفاده از آن، کارخانه‌ای در چین راه‌اندازی کرده بودند. این کار نقض قوانین اسرار تجاری محسوب می‌شود.
جزئیات این سرقت که اخیرا منتشر شده‌است نشان می‌دهد تحقیقات پیرامون این سرقت از سال ۲۰۱۳ آغاز شده‌است. این سرقت از شرکت سین فانگ نانوتکنولوژی (Hsin Fang NanoTechnology) در تایوان انجام شده‌است که ۵ نفر از پرسنل سابق این شرکت از جمله مدیر خط تولید، مدیر بخش تولید و سه کارمند از بخش کسب و کار در این کار دست داشتند.
پیش‌بینی می‌شود که این سرقت ۸۱/۰۸ میلیون دلار آمریکا برای شرکت سین فانگ خسارت در بر داشته باشد. مدیران این شرکت از دولت خواسته‌اند هر چه سریع‌تر به این پرونده رسیدگی کنند. سین فانگ یک شرکت تولید کننده ماشین‌های آسیاب است که تجهیزات مورد استفاده در بخش تولید نانوپودر برای مصارف داروسازی، آرایشی، الکترونیک، غذا، پوشش، نظامی و سلامت تولید می‌کند.
مسئولان این شرکت می‌گویند که بخشی از تجهیزات آنها سامانه‌های آسیاب کرایو خشک برای تولید نانومواد است که در سال ۲۰۱۲ جایزه فناوری برتر را در نمایشگاه توکیو دریافت کرده است.
این ۵ نفر بعد از سرقت مالکیت فکری شرکت سین فانگ، به چین رفته و در آنجا شرکتی با نام یونیکت نانو ادونس متریالز دوایز تکنولوژی (Unicat Nano Advanced Materials Devices Technology) را تاسیس کردند.
بعد از شکایت از این شرکت، پلیس شواهد تردید ناپذیری از سرقت مالکیت فکری بر علیه این ۵ نفر جمع آوری کرد و در نهایت آنها بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.
این سرقت موجب شده تا نتایج ۱۵ سال تحقیق و توسعه شرکت سین فانگ نابود شود چرا که فاش شدن این اسرار موجب وارد شدن خسارات و آسیب‌های جدی به کسب و کار این شرکت شده‌است.