معرفی کتاب: Nanotechnology: The Future is Tiny

کتابی با موضوع آموزش فناوری‌ نانو منتشر شده است که در آن حوزه‌های مختلف این فناوری با تکیه بر مقالات علمی و مروری مورد بحث قرار گرفته است. در این کتاب ماجراهای علمی درباره کشف‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فناوری نانو بیان شده است.

به تازگی کتابی با عنوان «Nanotechnology: The Future is Tiny » منتشر شده است که در آن به داستان‌های علمی در حوزه فناوری‌ نانو پرداخته می‌شود. این کتاب که توسط مایکل برگر نوشته شده، مجموعه‌ای از روایت‌هاست درباره محققان حوزه‌های مختلف فناوری نانو که در حین پژوهش‌های خود با چالش‌هایی روبرو شده‌اند.
تمام بخش‌های این کتاب از روی مقالات علمی و مروری برداشته شده است و در حل داستان حداقل یک یا دو دانشمند درگیر ماجرا هستند و برای این کار با آن‌ها مصاحبه شده است. این افراد از سازمان‌ها و کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند.
این داستان‌ها، روایت کشف‌های علمی است در دنیایی کوچک؛ دنیایی که شاید ما نتوانیم به صورت مستقیم آن را تجربه کنیم.
هر چند حواس پنجگانه در زندگی روزمره به خوبی به کار می‌آید، اما برای درک دنیای نانو شاید به ابزارهای قوی‌تری نیاز داشته باشیم؛ دنیایی که قوانین آن با قوانین کلاسیک همیشه همخوانی ندارد. در این دنیا همیشه همه چیز آن طور که ما تجربه کرده‌ایم نیست.
برای خلق ماجراهای این کتاب، ۱۷۶ پروژه تحقیقاتی مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. برخی از داستان‌های این کتاب، کاملاً به معرفی فناوری‌ نانو می‌پردازد و به خواننده کمک می‌کند تا درک بهتری از تحقیقات در این حوزه داشته باشد. در برخی نیز بحث‌های فنی پیشرفته‌ای مطرح می‌شود که در لبه مرز دانش است.
بعد از خواندن این کتاب، خواننده دید تک وجهی درباره فناوری‌ نانو را کنار گذاشته و با وجوه دیگر آن آشنا می‌شود.
بیشتر فناوری‌ها یک شبه ایجاد نشده‌اند و ماحصل تحقیقات دامنه‌داری هستند که به مرور شکل گرفته است. فناوری نانو مبتنی بر چند کشف بزرگ نیست، بلکه ماحصل یک تکامل تدریجی است که در اثر تحقیق و توسعه آرام شکل گرفته است.