تولید نانورنگ خوراکی با ترکیب فلفل و زردچوبه

یک شرکت هندی با استفاده از فناوری‌ نانو، مواد طبیعی نظیر فلفل و زردچوبه را با هم ترکیب کرده و رنگ خوراکی جدیدی تولید کرده که می‌توان از آن در تولید مواد غذایی، نوشیدنی و ترکیبات آرایشی استفاده کرد.

شرکت هندی سینتیت (Synthite) موفق به ارائه نانورنگ جدیدی شده است که بسیار روشن‌تر و بهتر از رنگ‌های رایج بوده و در نتیجه دوز مصرفی آن کمتر از دیگر رنگ‌ها است. این محصول که به وکسترانو شهرت یافته، محصول تحقیق و توسعه دراز مدت برای رسیدن به یک محصول طعم‌دار است.
هدف از این پروژه، تولید رنگی مبتنی بر فناوری‌ نانو است که بتوان از آن در صنعت تولید مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی و آرایشی استفاده کرد. این شرکت در گزارشی اعلام کرده که مهندسان سینتیت در حوزه نانوزیست‌مواد غذایی روی روش‌های مختلف تولید افزودنی‌های رنگی کار کرده‌اند تا در نهایت به این فناوری رسیده‌اند.
در گزارش این شرکت آمده است که این نانورنگ از مزایای مختلفی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به سبکی، سهولت پخش شدن و دوام بالا اشاره کرد. همچنین این نانورنگ نیاز به دوز پایینی داشته، به صورت دلخواه قابل اصلاح بوده، حلالیت بالایی داشته، رهاسازی آن کنترل شده بوده وجذب آن از طریق سلول بهبود یافته است؛ بنابراین برای استفاده در بخش داروسازی بسیار مناسب است.
این محصول از دو ماه پیش وارد بازار شده است. این شرکت قصد دارد تا خط تولید جدیدی برای تولید انبوه آن راه‌اندازی کند. در تولید این نانورنگ از ترکیبات طبیعی مختلفی استفاده شده است. برای مثال، برای رنگ قرمز از فلفل، رنگ زرد از زردچوبه و برای رنگ سبز از نوعی فلفل سیاه استفاده شده است.
ابعاد ذرات سازنده این رنگ بسیار کوچک است، بنابراین می‌تواند پراش بهتری روی نور داشته باشد که این از مزایای فناوری نانو است.
یکی از مزیت‌های اصلی این نانورنگ، ابعاد بسیار کوچک آن است. در واقع زمانی که ابعاد رنگ کاهش می‌یابد، پخش شدن آن در حلال به خوبی انجام می‌شود. از سوی دیگر فعالیت این رنگ با کاهش ابعاد آن در محیط افزایش می‌یابد.
این محصول کاملاً طبیعی وارد بازار هند شده و قرار است به بازار آمریکای جنوبی نیز صادر شود.