حمایت مالی برای نانوابزار قابل کاشت در بدن

پژوهشگران دانشگاه هوستون قصد دارند با حمایت ۴ میلیون دلاری که از مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی دریافت شده، روی ساخت نانوابزار قابل کاشت در بدن برای مقابله با ایدز استفاده کنند.

گروه‌های زیادی در سراسر روی ساخت داروی ضدایدز فعالیت دارند. اخیراً محققان مؤسسه هوستون موفق به دریافت ۴ میلیون دلار حمایت مالی برای انجام آزمون روی ابزار قابل کاشت بدن شدند که قادر است با رهاسازی دارو، بدن را در برابر خطر ویروس HIV مصون دارد.
این حمایت مالی توسط مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی اعطا شده است. این حمایت مالی چند میلیون دلاری قرار است در مدت ۵ سال برای بهبود سیستم رهاسازی نانوکانال اختصاص یابد. با این روش می‌توان دارو را با نرخی ثابت و در طول زمان به بدن تزریق کرد، بدون این که نیازی به دریچه، منبع تغذیه یا یک پمپ خارجی باشد.
گراتونی از مدیران این ،وسسه و رهبر این پروژه در حال حاضر نتایج مطالعات اولیه را منتشر کرده که حاکی از موفقیت این ابزار در رهاسازی تنوفویر آلافنامید دارد. این دارو به دمت ۲۱ روز در بدن حیوانات آزمایشگاهی رهاسازی شده است.
هدف از این پروژه، توسعه این ابزار به گونه‌ای است که بتوان به مدت ۶۰ روز دارو را در بدن رهاسازی کرد. گراتونی می‌گوید: « این ابزار در طول این پروژه در ۳ تا ۱۰ برنامه مختلف مورد استفاده و آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین قرار است این ابزار در ایستگاه بین المللی فضایی نیز طی ۵ سال آینده مورد آزمایش قرار گیرد.»
در حال حاضر در برخی بیماران که در معرض خطر ویروس ایدز قرار دارند، از داروی Truvada استفاده می‌کنند که ترکیبی از دو داروی تنوفویر آلافنامید و امتریسیتابین است. این دارو می‌تواند مانع از عفونت ویروس ایدز شود. این دارو در برخی بیماران اثربخشی کمی دارد و باید جایگزینی برای آن ارائه شود. محققان معتقداند که این ابزار قابل کاشت در بدن می‌تواند به صورت کنترل شده با غشاءهای نانوکانال‌دار خود دارو را در بدن رهاسازی کند. ابعاد کانال‌های این ابزار بسیار نزدیک به ابعاد مولکول‌های دارو است. این بازار زیرپوست تزریق شده و در صورت نیاز می‌توان آن را با دارو شارژ مجدد کرد. در صورتی که این پروژه با موفقیت انجام شود، محققان در قدم بعد به سراغ انجام آزمون بالینی خواهند رفت.
براساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، ۳۷ میلیون مبتلا به ویروس ایدز در جهان وجود دارد که در سال ۲۰۱۴، بیش از ۲ میلیون نفر به این جمعیت اضافه شده است.