برگزاری نشست سفرا و دیپلمات‌های ۳۱ کشور در Irannano2016

نشست سفرا با حضور سفرا و دیپلمات‌های ۳۱ کشور شامل روسیه، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، بولیوی، تاجیکستان، ساحل عاج، عراق، فلسطین، کرواسی، کوبا، لبنان، مالزی، برزیل، بنگلادش، اندونزی، آفریقای جنوبی، تونس، سوئد، شیلی، بنین، گینه، اکوادور و بلغارستان، یونان

در این نشست دکتر تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه، دکتر ستاری، معان علمی وفناوری رییس جمهور و دکتر سرکار، دبیر ستاد نانو به سخنرانی پرداختند.

دکتر تخت روانچی با اشاره به دوره پسا برجام گفت: «در دوران پسابرجام یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت امورخارجه حمایت از فعالیت‌های علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف است. این دوران برای ایران و دیگر کشورها در راستای ایجاد همکاری‌های مشترک در این حوزه بسیار مغتنم است.»

وی ادامه داد: «علم و فناوری یک موضوع مطرح است و حرکت ایران در این مسیر با توجه به تعداد بالای جمعیت جوان و دانشمند شتاب قابل توجه‌ای دارد و گفتمان پیشرفت علمی یک فرهنگ و گفتمان غالب بین نخبگان ایران است.»
 
به گفته دکتر تخت روانچی در دولت پس از برداشته شدن تحریم‌ها در بسیاری از اسناد و توافقات بین المللی ابعاد و فعالیت‌های دانشگاهی و حوزه علم و فناوری در نظر گرفته شده و توجه ویژه‌ای می شود.
 
وی در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: «دوره تحریم‌ها گذشته و دوره همکاری‌های بین المللی است و با رویکرد تعاملی ایران هر دوطرف به منافع عالی دست خواهند یافت.»

در این نشست دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز به تشریح اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای ستاد نانو و ایران در حوزه نانو پرداخت و افزود: «چشم‌انداز ایران در بخش نانو علاوه بر توسعه فناوری نانو در ایران ورود محصولات نانو به بازارهای بین‌المللی است. در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمان علیه ایران بسیاری از تجهیزات پیشرفته به ایران فروخته نشد با این حال فناوران و پژوهشگران ایرانی توانستند با تلاش بیش از ۱۴۰ تجهیز و سیستم پیشرفته طراحی و تولید نمایند.»

به گفته دبیر ستاد نانو در حال حاضر بسیاری از موسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و پژوهشی از این تجهیزات در راستای تحقیقات خود استفاده می‌نمایند و حتی برخی از این تجهیزات به دیگر کشورها صادر شده است.
دکتر سرکارادامه داد: «ایران در تمامی سطوح به ترویج و توسعه فناوری نانو توجه داشته است. در این خصوص یکی از بخش‌ها که مورد توجه دیگر کشورها نیز قرار گرفته و برای شما نیز جذاب خواهد بود بخش دانش‌آموزی است. در ایران آموزش نانو در این سطح نیز به صورت تئوری و تجربی انجام می‌شود و تاکنون ۶۶ آزمایشگاه فناوری نانو با تجهیزات ساخت ایران در حوزه دانش آموزی در ایران راه‌اندازی شده است. همچنین در این زمینه در ماه گذشته قراردادی بالغ بر یک میلیون دلار با کشور چین منعقد شده است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت ایمنی و استاندارد در حوزه فناوری نانو اشاره نمود و اظهار داشت: «ایران جزو اولین کشورهایی است که توانسته تاکنون دو استاندارد بین‌المللی را در حوزه فناوری نانو به ثبت برساند.»

دبیر ستاد نانو در ادامه به برنامه‌های توسعه فناوری نانو در بخش‌های الویت‌دار برای ایران از جمله بهداشت و سلامت (داروهای درمان سرطان و داروهای پیشرفته) بخش انرژی، آب و محیط زیست پرداخت.

دکتر سرکار در پایان با تاکید بر گسترش روابط بین‌الملی در حوزه نانو تصریح کرد: «هدف اصلی این جلسه توسعه فناوری نانو بوده و ایران در تمامی زمینه‌ها از جمله تبادل فناوری، پژوهشگران و سرمایه‌گذاری مشترک آماده همکاری با تمامی کشورها است. امیدوارم تبادل و استفاده از دانشمندان نیز مانند پزشکان بدون مرز به امری بین المللی تبدیل شود.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: «شما ایران را به عنوان یک کشور غنی در حوزه مواد خام، نفتی و منابع هیدروکربنی می‌شناسید. ولی آنچه در ایران بسیار مورد توجه و مهم است نیروی انسانی توانمند است. بیش از ۳۴ میلیون نفر از جمعیت ایران جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ سال‌اند. بیش از ۵ میلیون دانشجو که به عنوان سرمایه‌های کشور و  پیشبرد اقنصاد دانش‌بنیان در ایران خواهند بود.»

دکتر ستاری افزود: «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر مورد توجه جهانیان بوده است ولی در ایران پیشرفت‌های گسترده‌ای نیز در زمینه‌های دیگر از جمله فناوری اطلاعات، بیو و نانو نیز ایجاد شده است که پیشرفت اقتصادی برای ایران داشته است. در حال حاضر اقتصاد ایران کمتر از گذشته وابسته به نفت است و توانسته‌ایم در سال‌های اخیر متنوع‌ترین اقتصاد را در منطقه داشته باشیم.»

وی در خصوص همکاری‌های بین‌المللی نیز تصریح کرد: «آنچه ما در حوزه همکاری‌های بین‌الملل انتظار داریم محدود به دانشگاه‌ها نیست بلکه آمادگی تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های مشترک با کشورهای مختلف، سرمایه گذاری، شرکت‌های دانش بنیان و تبادلات فنی را داریم.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: «در حوزه فناوری نانو ایران توسعه چشم‌گیری داشته که نمونه‌ای از این پیشرفت را در این نمایشگاه خواهید دید. امیدوارم این نشست شروعی برای همکاری‌های نزدیک و گسترده آینده باشد.»

لازم به ذکر است، در ادامه این نشست سفرا  و نماینده کشورهای حاضر به ارائه پرسش‌هایی در زمینه‌های مختلف پرداختند. همچنین پس از نشست در چهار گروه حاضران به بازدید از نهمین جشنواره فناوری نانو پرداختند.