معرفی قابلیت‌های محصولات نانویی ایرانی در آسایش خانه

در این گزارش به اجزای موجود در خانه که بواسطه استفاده از فناوری نانو موجبات رفاه بیشتری فراهم می‌آروند پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است کلیه موارد موجود در این گزارش در خانه نانویی در نهمین جشنواره فناوری نانو به نمایش گذاشته شده‌اند.

لوله بی صدا
زندگی مدرن امروز بشر باعث به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های جدید در جوامع گردیده که آلودگی صوتی یکی از این موارد است. کوچک شدن فضای زیستی در شهرهای بزرگ و استفاده از مصالح سبک و بادوام باعث به وجود آمدن و اجباری شدن استانداردهای جدیدی جهت کنترل صدا در محیط زندگی انسان‌ها در جوامع مدرن شده است.
 
در این میان وسایل و تجهیزات تاسیساتی داخل ساختمان مثل فن‌ها، فن‌کویل‌های سقفی و دیواری، سیستم‌های لوله‌کشی آب سرد و گرم و سیستم لوله‌کشی فاضلاب از عوامل موثر تولید صدا در فضای زیستی‌اند. از بین این تجهیزات لوله‌های انتقال فاضلاب به علت این که به صورت غیرمدفون و در داخل فضای مسکونی بکار برده می‌شوند نقش مهمی در انتقال صوت ناخواسته به محیط زیست انسان را دارند. طبق استاندارد بین‌المللی DIN 4109 میزان این صداها می‌بایست طبق جدول ذیل باشند.

نوع فضایی که احتیاج به محافظت دارد
منبع صوت اتاق نشیمن و اتاق خواب  /  اتاق کار و کلاس درس
 میزان انتشار صوت (دسیبل)
سیستم‌های لوله‌کشی  ۳۰>          /          ۳۵>

به طور میانگین و در سیستم‌های لوله‌کشی معمولی، میزان صدای تولیدی توسط لوله‌های فاضلابی در هنگام عبور فاضلاب، بین ۳۰ الی ۵۰ دسیبل بوده که با توجه به استانداردهای بین‌المللی، غیر قابل قبول است.

در همین راستا، محققان ایرانی در سال ۱۳۸۹ پس از ماه‌ها تحقیقات علمی و تجربی و با استفاده از فناوری‌نانو موفق  شدند لوله‌های سه لایه پوش فیت بی‌صدا را تولید و روانه بازار نماید که تا آن زمان فقط در کشور آلمان مشابه آن محصول تولید می‌شد.

شایان‌ذکر است، این لوله با استناد به تست‌های صورت گرفته در معتبرترین موسسات تست آکوستیک دنیا نظیر Fraunhofer آلمان، اجازه عبور صداهای بالای ۱۵ دسیبل را نداده و آرامش و آسایش مصرف کنندگان را به همراه دارند. در جدول زیر این فناوری از  منظر آسایش و رفاه مورد بررسی قرار گرفته است.

آسایش و رفاه
مسئله راه حل
آلودگی صوتی ناشی از عبور فاضلاب در لوله‌های فاضلابی ساختمانی ایجاد آسایش با کاهش میزان انتشار صدای ناشی از عبور فاضلاب با فناوری لوله‌های پوش فیت بی صدا

*توضیحات:
    – آلودگی صوتی ایجاد شده بر اثر عبور فاضلاب حدود ۵۰ دسی بل (همهمه بلند فروشگاه)
   – حدمجاز عبور صدا طبق استاندارد کمتر از ۳۰ دسی بل

    – عدم عبور صدای بالای ۱۵ دسی بل توسط لوله‌های بی‌صدا به استناد گواهی نامه موسسه فرانهوفر آلمان (صدای نفس کشیدن)

پاک‌کننده‌های بیولوژیک خانگی
محیط خانه همه روزه با آلودگی‌ها و گرد و خاک وارد شده از محیط بیرون مواجه است و نیاز به گردگیری و شستشوی منظم دارد که سبب تولید و گسترش انواع مواد شوینده و پاک‌کننده شده است. سطوح چوبی، سطوح فلزی، شیشه‌ها و نمایشگرهای الکترونیکی ازجمله سطوحی هستند که مدام با مواد شوینده درتماس هستند.
 
بسیاری از شوینده‌ها باعث خوردگی، خراش برداشتن و از بین بردن درخشندگی سطوح می‌شوند. هنگامی که سطوح مات و زبر شوند، سریع‌تر لکه‌دار و دیرتر تمیز می‌شوند. بیشتر شوینده‌ها نه تنها شیمیایی هستند و می‌توانند به پوست و چشم و دستگاه تنفسی آسیب برسانند، قابل اشتعال بوده و باید دور از حرارت، جرقه و شعله آتش قرار بگیرند.

در این بین، شرکت‌های نانویی ایرانی، در فرمولاسیون پاک کننده‌های خود با استفاده از فناوری‌نانو، از منابع گیاهی و حلال در آب استفاده نموده و در نتیجه شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های بیولوژیک خانگی را تولید و به بازار عرضه نموده است.

به کارگیری ترکیبات سورفکتانت کاتیونی با استفاده از فناوری‌نانو در فرمولاسیون این پاک‌کننده‌ها، سبب ایجاد قابلیت آنتی‌استاتیکی در سطوح تمیز شده با این شوینده‌ها شده که جذب گرد و غبار بعد از پاک کردن سطوح را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین ضمن پاک کردن تمامی لکه‌های چربی و گرد و غبار، هیچ گونه خاصیت خورندگی نیز ندارند. در جداول زیر این فناوری از دو جنبه آسایش و رفاه و سلامت مورد بررسی قرار گرفته است.

آسایش و رفاه
مسئله راه حل
زمان بر بودن گردگیری سطوح در منزل جلوگیری از جذب شدن گرد و غبار توسط سطوح با نانو شوینده‌های آنتی‌استاتیک

 *توضیحات:
    صرفه جویی در وقت با کاهش تعداد دفعات لازم برای گردگیری منزل

سلامت

مسئله راه حل
بروز مسمومیت در کودکان و افراد حساس ناشی از تماس با شوینده های شیمیایی رایج تولید شویندههای بیولوژیک با پایه آبی

*توضیحات:
    سهم ۷ درصدی مسمومیت با شوینده‌ها و فراورده‌های دارویی در میزان فوت کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه
    عدم بروز هیچ گونه مسمومیت و عوارض در استفاده از شوینده‌های بیولوژیک حتی درصورت شرب کامل

کف پوش مقاوم به خراش
در محیط‌های پر رفت و آمد مانند سینماها، فروشگاه‌های بزرگ و فرودگاه‌ها و همچنین محیط‌هایی نظیر آزمایشگاه‌ها که در معرض مواد شیمیایی و خورنده قرار دارند، برای جلوگیری از سایش و از بین رفتن سنگ، کاشی، سرامیک و دیگر سطوح از کف‌پوش‌های یکپارپه اپوکسی استفاده می‌شود.
 
علاوه بر این محیط‌هایی که نیاز به پاکیزگی ویژه دارند، مانند کارخانه‌های تولید دارو و مواد غذایی نیز باهدف جلوگیری از تجمع عوامل بیماری‌زا در درزهای بین سنگ یا سرامیک‌های کف و همچنین گوشه دیوارها، می‌بایست از کف‌پوش‌های یکپارچه اپوکسی استفاده نمایند تا هیچ منفذی برای ورود و رشد این عوامل وجود نداشته باشد. این کف‌پوش‌ها به شکل مایع و بسته به شرایط در ضخامت‌های مختلف روی سطوح ریخته می‌شوند که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی خشک شده و به حالت جامد در می‌آیند. این کف‌پوش‌ها علاوه بر سهولت ضدعفونی کردن سطوح و حفاظت در مقابل ساییدگی و خورده شدن سطح زیرین، درخشندگی و زیبایی چشم نوازی دارند.

هرچند این کفپوش‌ها از مقاومت خوبی در برابر استفاده‌های مجاز برخوردارند ولی به واسطه قرار گرفتن اجسام و لوازم سنگین و جابجایی آن‌ها بر روی این سطوح، در معرض آسیب و خراشیدگی قرار دارند. کفپوش‌ها به دلیل ضخامت پایین ممکن است به مرور زمان فرورفتگی پیدا کنند که باعث از بین رفتن ظاهر زیبای آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، علی رغم خاصیت ضد آب بودن کف پوش‌ها، در صورتی که قطرات آب بین خراشیدگی‌ها گیر کند، می‌تواند باعث رشد باکتری و عوامل بیماری شود.

کفپوش نانویی مقاوم به سایش، یک کفپوش یکپارچه و بدون درز بوده که به دلیل استفاده از نانو ذرات در فرایند تولید، از سایش و کنده شدن لایه اپوکسی در برابر عوامل خشن فیزیکی و شیمیایی حفاظت می‌کند. افزودن نانو ذرات باعث افزایش سختی و درنتیجه افزایش طول عمر کف پوش می‌شود. طی تست‌های صورت گرفته ثابت شد که این کف پوش نانویی سه برابر کف‌پوش‌های غیر نانویی در مقابل خراشیدگی مقاومت دارند که باعث افزایش طول عمر سطوح و صرفه جویی اقتصادی می‌شود.

اقتصادی
مسئله راه‌حل
 آسیب دیدگی، خراش و فرورفتگی در کفپوش‌های اپوکسی مقاومت بالای نانوکفپوش‌ها در نتیجه عمر بالای آنها و جلوگیری از ایجاد خراش و دیگر آسیب‌ها

    *توضیحات: سه برابر مقاومت بیشتر در برابر خراش، نسبت به دیگر کف‌پوش‌ها