ارائه بسته‌های آموزشی در سه سطح مقدماتی، پایه و پیشرفته در غرفه توانا

شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری‌نانو (توانا) با هدف معرفی محصولات، خدمات آموزشی و کارگاه‌های آموزشی این مرکز در نهمین جشنواره علوم و فناوری نانو، که از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌گردد، حضور یافته است.

شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری‌نانو در نهمین جشنواره فناوری‌نانو بسته‌های آموزشی را در سه سطح مقدماتی، یایه و پیشرفته ارائه نموده است.

بسته آموزشی مقدماتی ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی طراحی شده و در آن مفاهیم اولیه فناوری‌نانو به صورت شماتیک و قابل فهم آموزش داده می‌شود. از دیگر موارد درنظر گرفته شده در این بسته می‌توان به دستگاه آموزشی کارایی شیشه عایق و نخ رسانا اشاره داشت.

در بسته آموزش پایه نیز که برای سنین ۱۱ تا ۱۵ سال طراحی شده، مواردی چون روش‌های سنتز نانومواد و کاربردهای نانو مواد آورده شده است. همچنین در بسته آموزشی پیشرفته ویژه دانش‌آموزان مقطع دبیرستان روش کار و آموزش تجهیزات تخصصی عمومی ارائه شده است.

گفتنی است، هدف اصلی آزمایشگاه‌های فناوری نانو، آموزش پژوهش‌محور فناوری نانو و ایجاد محیط مناسب برای تحقیقات دانش‌آموزی است. از جمله خدمات این شبکه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
•    بسته آموزش مبانی
•    بسته آموزشی سنتز در دنیای نانو
•    کتاب‌های آشنایی با تجهیزات در دنیای نانو
•    نرم‌افزار آشنایی با مشخصه‌یابی
•    کتاب پژوهش در دنیای نانو
•    تامین مواد آزمایشگاهی
•    پشتیبانی فنی و علمی

توانا در راستای گسترش فعالیت‌های برون‌مرزی و صادرات بسته‌های تجهیزاتی و آموزشی آزمایشگاهی تا کنون کارگاه‌های آموزشی را در کشور چین و ترکیه برگزار نموده است.

در نهمین جشنواره علوم و فناوری نانو در غرفه توانا، دستگاه‌هایی چون میکروسکوپ تونلی روبشی، میکروسکوپ پروبی روبشی، دستگاه تولید نانوالیاف، اسپاترینگ‌ رومیزی، دستگاه تولید نانوذرات از انفجارسیم، اولتراسونیک و تجهیزات عمومی آزمایشگاهی مانند آون، ترازو، هیتراستیرر، گلاوباکس، بن ماری و pH متر جهت معرفی عرضه شده است.

شایان ذکر است، در حال حاضر در نقاط مختلف کشور ۶۶ آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی داخلی تجهیز شده است که این تعداد تا پایان سال جاری به ۹۰ آزمایشگاه خواهد رسید.

لازم به ذکر است در دو روز برگزاری نمایشگاه علاوه بر مسئولان مدارس و پژوهش‌سراهای داخلی نمایندگانی از دیگر کشورها ازجمله عراق جهت ایجاد آشنایی و ایجاد همکاری به غرفه توانا مراجعه داشته‌اند.