۸ شرکت‌ صنعتی در نهمین جشنواره فناوری نانو محصولات خود را ارایه دادند

در نهمین جشنواره فناوری نانو در مجموع هشت شرکت صنعتی که با استفاده از فناوری نانو در محصولاتشان توانسته‌اند ویژگی و کارایی محصولات را ارتقا دهند حضور یافته‌اند.

رسوخ فناوری در صنایع یکی از الزامات صنایع عصر حاضر در راستای ارتقا و ایجاد رقابت پذیری بیشتر است. در همین راستا نیز ستاد نانو برنامه‌ها و حمایت‌هایی را با هدف ورود فناوری نانو به صنایع دارد. حضور شرکت‌های صنعتی و محصولاتشان در نهمین جشنواره گویای موفقیت نسبی رسوخ فناوری نانو به صنایع است. در ادامه به معرفی برخی محصولات حاضر در بخش صنعت جشنواره پرداخته می‌شود.
 
سره الکترود نقطه جوش(نانو کامپوزیت مس – آلومینا) محصول شرکت آرتاش کامپوزیت
الکترود جوش(آرترود) ، نانوکامپوزیتی از جنس مس و نانو ذرات آلومینا است که در ساخت سره‌های الکترود جوش مقاومتی به کار می‌رود. این محصول، مقاومت مکانیکی و هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی داشته و در صنایع خودروسازی، ریلی و لوازم خانگی کاربرد دارد.
پیش از این در دنیا چهار کشور تولید کننده سره‌های جوش مس- آلومینا بوده و در حال حاضر در ایران نیز با تلاش مجموعه آرتاش کامپوزیت و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو این محصول با بهره‌گیری از فناوری نانو به تولید صنعتی رسیده است.
محصول آرترود که با تکیه بر فناوری پیشرفته‌ی نانو تولید شده، به دلیل اثربخشی بالا، در کلیه‌ی خطوط و ایستگاه‌های جوشکاری، رباتیک و دستی شرکت ایران خودرو با محصولات قدیمی جایگزین شده و کلیه پارامترهای دستگاه‌ها مطابق با این محصول تنظیم شده است. با جایگزینی این محصول و بدون ایجاد مشکلات فنی در خط تولید، سرعت تولید خودرو و کیفیت نقاط اتصال افزایش یافته است. همچنین با استفاده از این محصول میزان مصرف سره‌های جوش سه تا چهار برابر کاهش یافته است.
شایان ذکر است، در سال گذشته، ۲۰ هزار سره جوش آرترود به یک مجموعه صنعتی در اسپانیا و به‌طور مقطعی در تعداد ۵ و ۱۰ هزارتایی به یکی از تامین‌کننده گان‌ قطعات خودروسازی آلمان به فروش رسیده‌است.
این محصول دارای گواهی‌نامه نانومقیاس صنعتی از ستاد توسعه فناوری نانو و استانداردهای ISO 5821 و ISO 5182 است.
   
فیلتر هوای خودرو نانوپردو ساخت شرکت نانوساختار مهرآسا

شرکت نانوساختار مهرآسا با حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو پس از طراحی و ساخت دستگاه‌های اولیه و بهسازی، ترمیم نمونه‌های آزمایشی و پس از یک سال مطالعه و تلاش بی‌وقفه موفق به ساخت نمونه نسل اول دستگاه صنعتی تولید انبوه الیاف نانو و تولید فیلترهای هوای خودرو با برند تجاری نانوپردو جهت استفاده‌ی خودروهای سبک داخلی شده است.
در فیلتر نانوپردو، یک لایه نانو الیاف بر روی سطح کاغذ فیلتر وجود دارد که دارای خواص منحصر به‌فرد است. این لایه نانو الیاف سبب می‌شود تمام ذرات ریز موجود در هوای ورودی فیلتر گرفته شود و عملیات تصفیه هوا به خوبی انجام شود. این فرایند علاوه بر محافظت از موتور خودرو و احتراق کامل سوخت٬ سبب سوخت و ساز مناسب در خودرو می‌گردد.
از مهم‌ترین ویژگی این محصول که دارای تاییدیه نانومقیاس و استاندارد است می‌توان به کاهش آلودگی هوا (کاهش آلودگی CO و CO2 تا بیش از ۴۰ درصد) و بهبود فرآیند احتراق و مصرف سوخت اشاره نمود.
لازم به ذکر است، شرکت‌ نانوساختارمهرآسا توانسته فیلتر هوای خودرو نانوپردو با ظرفیت حداکثر ۲۰ هزار فیلتر تولید کند که در پنج استان اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان و یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

گرانول پلی پروپیلن حاوی نانوذرات اکسید روی با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید مجتمع تولیدی و صنعتی رنگدانه سیرجان 
این محصول گرانول نانوکامپوزیتی پلی پروپیلن-اکسید روی است که حضور نانوذرات اکسید روی باعث ایجاد خاصیت آنتی باکتریال شده است. منسوجات محیط مغذی برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شوند. برای تولید منسوجاتی با خاصیت آنتی باکتریال استفاده از نانو ذرات مورد توجه قرار گرفته است. نانو ذرات اکسید روی یکی از نانو ذرات پرکاربرد برای مقابله با باکتری‌ها است.
کاربرد این گرانول نانوکامپوزیتی در تولید الیاف بســیار نازک مورد استفاده در صنایع نساجی، بسته بندی غذایی و تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی است.
گفتنی است، تاکنون این شرکت موفق به صادرات محصولات خود به آسیای میانه، تاجیکستان و عراق شده است.

گرانول پلی پروپیلن حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی باکتریال تولید شرکت راموآلیبرت
پلی‌پروپیلن (PP) یا پلی‌پروپین یک رزین مصنوعی ساخته‌شده به روش پلیمریزاسیون پروپیلن است. PP به‌طورمعمول محکم و انعطاف‌پذیر است؛ به‌ویژه هنگامی‌که با اتیلن کوپلیمریزه می‌شود. این ویژگی به آن اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک پلاستیک مهندسی به کار رود که با موادی از قبیل اکریلونیتریل استایرن بوتادین (ABS) رقابت می‌کند. PP همچنین به‌طور قابل قبولی یک محصول تجاری به‌حساب می‌آید. بیشتر PP تجاری ایزوتکتیک بوده و دارای یک سطح کریستالی متوسط بین پلی‌اتیلن چگالی پایین (LDPE) و پلی‌اتیلن چگالی بالا (HDPE) است. در میان گونه‌های متفاوتی از پلاستیک‌ها، PP دارای خواص متعادل مکانیکی، گرمایی، شیمیایی و غیره است. فرایند تولید ساده و ارزان‌قیمت به شکل‌های مختلف فیلم، غیرمنسوج، پارچه، تکه‌های بزرگ و کوچک و غیره برای آن ارائه می‌شود.
این محصول گرانول پلی‌پروپیلن آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات نقره با توزیع اندازه‌ای کمتر از ۲۰ نانومتر است. غلظت نقره در این محصول ppm ۱۴۵  است.

محدوده کاربردهای پلی‌پروپیلن بسیار وسیع است. برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن در زیر بیان‌شده است:
o    بسته‌بندی انعطاف‌پذیر: PP یکی از مواد پیشرو مورداستفاده برای اکستروژن فیلم‌های پلاستیکی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر در مقابل سلوفان (Cellophane)، فلزات و کاغذ به دلیل مقاومت عالی در برابر سوراخ شدن، آستانه آب‌بندی پایین و قیمت رقابتی سودمند واقع‌شده است.
o    بسته‌بندی مهروموم‌شده: بسته‌بندی مهروموم‌شده شامل بسیاری از کاربردهای بسته‌بندی شامل انواع درب‌های بطری، پالت‌ها و جعبه‌ها است. همچنین درب بطری‌های ساخته‌شده از PP در رشد بازار بطری PET به‌طور ویژه برای ظروف آب‌معدنی و روغن‌های خوراکی مفید واقع‌شده است.
o    صنعت خودرو:pp کاربرد زیادی در صنعت خودرو دارد و به‌طور ویژه در باطری خودرو طی ۲۵ سال گذشته مورداستفاده قرارگرفته است.

از دیگر شرکت‌های حاضر در بخش صنعت نهمین جشنواره فناوری نانو می‌توان به پارسا پلیمر شریف تولید کننده ترکیبات پیشرفته پلیمری، پردیس شیمی باختر تولید کننده انواع روانکار نانویی و روغن موتور نانویی، شرکت تولیدی و صنعتی بهران فیلتر تولید کننده انواع فیلترهای نانویی خودرو و صنعتی و نانو پسپار آیتک تولید کننده مواد شیمیایی در حوزه نفت، گاز٬ پتروشیمی و فناوری نانو نام برد.