تولید یونیفورم‌های ارتش آمریکا با استفاده از فناوری‌ نانو

شرکت نانومک با عقد قراردادی با ارتش آمریکا قصد دارد یونیفرم‌های سربازان آمریکایی را با استفاده از فناوری پتنت شده خود تولید کند. این شرکت ساختار نانومهندسی شده‌ای دارد که می‌تواند کارایی یونیفورم‌ها را بهبود دهد.

شرکت نانومک (NanoMech) اعلام کرد که قراردادی با ارتش آمریکا به امضاء رسانده است تا بر اساس آن اقدام به تولید نسل جدیدی از یونیفرم‌ها کند. برای این کار، منسوجات چندکاره با کمک فناوری‌ نانو ارائه خواهد شد. این شرکت قصد دارد از پلتفورم پتنت شده خود موسوم به nGuard برای این منظور استفاده کند. درصورت موفقیت این پروژه، ارتش آمریکا صاحب یونیفرم‌های جدیدی شده و برای تجهیزات آن‌ها نیز منسوجات جدیدی ارائه خواهد شد.

سناتور تام کتان می‌گوید: «من ارتش آمریکا را برای گرفتن چنین تصمیمی ستایش می‌کنم؛ این که قرارداد تولید فناوری مورد استفاده در یونیفرم‌های خود را با شرکت نانومک منعقد کرده است. این شرکت پیش از این نشان داده است که از خلاقیت و نوآوری لازم برای ارائه فناوری‌های پیشرفته برخوردار است. من در طول چند سال گذشته فعالیت‌های این شرکت را مورد نظر داشته‌ام. آن‌ها در فناوری‌ و مهندسی بسیار تخصصی کار می‌کنند و در این مسیر از همکاری با دانشگاه آرکانساس برخوردار هستند. این شرکت از پتانسیل‌های دانشگاه آرکانساس برای توسعه فناوری‌های خود استفاده می‌کند.»

این شرکت موفق به ارائه فناوری نانومهندسی شده که با اعمال آن روی سطح منسوجات می‌توان خواص منسوجات را بهبود داد. برای مثال، این فناوری امکان مقاومت منسوجات را در برابر عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند. همچنین ترکیبات خطرناک و سمی را می‌توان با استفاده از این منسوجات دفع کرد.
این فناوری می‌تواند سدی در برابر تهدید‌های گرمایی و شعله باشد و در نهایت موجب افزایش دوام یونیفورم شود. تنفس در البسه بسیار راحت‌تر از یونیفرم‌های رایج بوده و همچنین فعالیت‌های ضدباکتری‌ و خواص آنتی‌باکتریال در این منسوجات وجود دارد.
nGuard یک نانوپوشش ارزان قیمت است که به منسوجات اضافه می‌شود و از آن می‌توان برای پوشش‌دهی طیف وسیعی از ترکیبات نظیر نایلون، پنبه، پلی‌استر و ترکیبات سنتزی استفاده کرد.
نانومک ساختار نانومهندسی شده‌ای برای ارتش آمریکا دارد که در آن از ترکیبات معدنی استفاده شده و کاملاً زیست‌سازگار است.