گزارشی از بخش بهداشت و سلامت نهمین جشنواره فناوری نانو

در نهمین جشنواره فناوری نانو در بخش بهداشت و سلامت شرکت‌های اکسیر نانوسینا، رایان زرین سینا، زیست ابزارپژوهان، ستاره تابان پاک، صنایع تولیدات کاغذی خراسان گلریز، کیفیت تولید تکاپو، کیمیا شیمی سهند، مدبران توسعه سلامت ایرانیان، نانو الوند آراد حضور یافته و

در نهمین جشنواره فناوری نانو در بخش بهداشت و سلامت شرکت های اکسیر نانوسینا، رایان زرین سینا، زیست ابزارپژوهان، ستاره تابان پاک، صنایع تولیدات کاغذی خراسان گلریز، کیفیت تولید تکاپو، کیمیا شیمی سهند، مدبران توسعه سلامت ایرانیان، نانو الوند آراد حضور یافته و به معرفی محصولات خود می پردازند. در این گزارش به معرفی برخی شرکت ها و محصولات این بخش پرداخته می شود.

شرکت نانو الوند آراد
این شرکت  در زمینه تولید و توزیع محصولات نانوسیلور در بخش‌های صنعتی، پزشکی، دامپروری و دام‌پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بسته‌بندی و پوشاک نظامی فعالیت دارد از جمله محصولات این شرکت که دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری هستند می‌توان به گاز خشک حاوی نانو ذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال، فیلم سلولزی حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال، کرم مرطوب‌کننده و بازسازی‌کننده حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال، کرم مرطوب‌کننده و بازسازی‌کننده حاوی نانو‌ذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال و اسپری آنتی‌باکتریال نانوکلوئید نقره اشاره کرد.

 یکی از محصولات این شرکت که به تولید تجاری رسیده است اسپر آنتی‌باکتریال (نیواشا) است .این اسپری به منظور درمان آسیب‌های پوستی و ترمیم آثار به جای مانده از جوش، ضربه، جراحی، تغییر رنگ موضعی پوست ناشی از سوختگی، تماس با مواد آسیب‌رسان پوستی و بیماری‌های مختلف پوستی و همچنین به منظور پانسمان موضع زخم، پس از عمل‌های جراحی زیبایی (جراحی پلاستیک) کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.
یکی از مزایای این اسپری افزایش جریان خون موضع زخم است این عمل باعث افزایش سرعت تولید بافت گرانوله و در نتیجه افزایش سرعت بهبودی زخم می‌شود با افزایش جریان خون موضع، سیستم ایمنی موضع زخم تقویت‌ شده و این عمل باعث جلوگیری از عفونی شدن زخم می‌شود (خصوصا زخم پای دیابتی).

شرکت زیست ابزارپژوهان
این شرکت در زمینه  تولید و تجاری‌سازی فرآوردهای تشخیص پزشکی فعالیت دارد یکی محصولات این شرکت کیت سه تستی تشخیص سریع مورفین، آمفتامین و متامفتامین حاوی نانوذرات طلا است.  به‌طور مرسوم کیت‌های تشخیص سریع برای تشخیص‌های پزشکی یا برای تست‌های خانگی، تست point of care یا موارد آزمایشگاهی به کار می‌روند. به‌عنوان‌مثال، شناسایی مواد مخدر (مورفین، آمفتامین و متامفتامین) یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌هاست. این محصول کیت سه تستی LFT مورفین، آمفتامین و متامفتامین می‌باشد که حاوی نانوذرات کروی طلا با اندازه متوسط ۲۰ نانومتر است.

از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به کیت تشخیص سریع بارداری حاوی نانو‌ذرات طلا اشاره نمود. این محصول یک کیت غربالگر مبتنی بر نانو ذرات طلا به حساب می‌آید. مبنای عملکرد کیت اتصالات آنتی‌بادی – آنتی‌ژن است و از این رو در دسته کیت‌های ایمنوکروماتوگرافی قرار می‌گیرد.

شرکت ستاره تابان پاک
انواع نانو‌امولسیون پاک‌کننده چند‌منظوره از محصولات شرکت ستاره تابان پاک است که دارای تاییدیه نانومقیاس بوده و به تولید تجاری رسیده‌اند. امولسیون مخلوطی از دو یا چند مایع است که به‌طور طبیعی با یکدیگر ممزوج نمی‌شوند. امولسیون‌ها جزئی از سیستم‌های دوفازی ماده هستند که کلوئید نامیده می‌شود. دو دسته ویژه از امولسیون‌ها (میکرو امولسیون‌ها و نانو امولسیون‌ها) نیمه شفاف هستند. نانو امولسیون‌ها، امولسیون‌هایی با اندازه قطره‌های کوچک در محدوده ۱۰۰ نانومتر هستند. یک نانو‌امولسیون رایج شامل روغن، آب و یک امولسیون‌کننده است. اضافه کردن امولسیون‌کننده برای ایجاد قطره‌هایی با اندازه کوچک ضروری است؛ زیرا آن‌ها کشش سطحی بین فازهای روغن و آب موجود در امولسیون را کاهش می‌دهند.
نانو‌امولسیون‌هایی که با استفاده از امولسیون‌کننده‌های خاص تولید می‌شوند به‌عنوان تمیزکننده برای شیشه، سطوح استیل، چوب و سطوح دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محصول نانو امولسیون روغن در آب بدون الکل است که حاوی ذرات کروی با اندازه متوسط ۱۵ نانومتر می‌باشد. نتایج DLS با شاخص پراکندگی (pdi) معادل ۰/۹۳ با نتایج حاصل از TEM مطابقت دارند. این محصول یک تمیزکننده عالی برای سطوح چوبی به شمار می‌رود.

شایان ذکر است دیگر محصولات این بخش از جمله ماسک‌های نانویی متسا، داروی ضدسرطان سینادوکسوزوم و سیناکورکومین محصول شرکت اکسیر نانو سینا بیش از این در گزارش های کیفیت زندگی حوزه درمان موثر و سلامت معرفی شده‌اند.
 
نهمین جشنواره فناوری نانو ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا است.