پدیده پلاسمون سطحی در خدمت فناوری هولوگرام

محققان سنگاپوری با استفاده از نانومیله‌های سیلیکونی موفق به ساخت هولوگرامی شدند که با استفاده از عبور نور کار می‌کند. این هولوگرام از پدیده پلاسمون سطحی بهره‌ می‌برد.

اوبی وان کنوبی و همکارانش از موسسه آاستار مقاله‌ای با عنوان”Silicon multi-meta-holograms for the broadband visible light” در نشریه Laser & Photonics Reviews منتشر کردند که در آن به بررسی روش ساخت هولوگرام‌های درخشان با استفاده از نانومیله پرداختند. این هولوگرام با استفاده از ساختارهای سیلیکونی ساخته شده که در نور مرئی قابل مشاهده هستند.
پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری هولوگرام مبتنی بر استفاده از انعکاس نور از سطح تصویر است این در حالی است که هولوگرام دونگ ژوگانگ و همکارانش مبتنی بر عبور نور است به این معنا که تصویر ایجاد شده متاثر از منبع نور نیست.
این گروه تحقیقاتی هولوگرام سه تصویر صاف مختلف را در طول موج‌های آبی تا قرمز ایجاد کردند. این تصاویر با صفحه‌های ۵۰ میکرونی از هم جدا شده بودند به طوری که از نور قرمز شروع می‌شد و تا طول موج‌های کوتاه‌تر ادامه پیدا می کرد. با استفاده از این راهبرد می‌توان تصویر را برای هر طول موج تنظیم کرد.
هولوگرام‌ها می‌توانند تصاویر سه بعدی را نمایش دهند این به آن معناست که مقدار زیادی اطلاعات را می‌توان در لایه‌های نازک ذخیره‌سازی کرد.
این نوع هولوگرام‌ها از صدها لایه به ضخامت موی انسان ایجاد شده‌اند که در آنها، فلز روی سطح سیلیکون پوشش‌داده شده است. این هلوگرام‌ها با استفاده از الگوهای نانومقیاس فلزی ایجاد می‌شوند که امواج الکترومغناطیس می‌تواند روی سطح میان فلز/سیلیکون ایجاد شود که به آن پلاسمون سطحی گفته می‌شود.
هولوگرام سیلیکونی اندکی ضخیم‌تر از نمونه‌های فلزی است اما دارای باند وسیعی است. هولوگرام‌های پلاسمونیک تنها در طول موج‌های قرمز کار می‌کنند چرا که جذب قوی در طول موج‌های آبی دارند.
در این هولوگرام از آرایه‌های سیلیکونی نانومقیاس استفاده شده است که همانند ستون‌هایی روی سطح رشد کرده است. هولوگرام با نور پلاریزه چرخان کار می‌کند و اطلاعات در پرتوی که از میان این آسمان‌خراش‌های نانومقیاس عبور می‌کند ذخیره می‌شود. هر تاثیری روی فاز انتقال موجب تغییر در الگو می‌شود.