پلاستیک و پلیمر جای فلز را در موتور الکتریکی می‌گیرد

یک شرکت کانادایی با استفاده از فناوری پتنت شده خود به دنبال استفاده از پلاستیک و پلیمر در ساخت موتورهای الکتریکی است. برای این کار از گرافن به‌منظور تقویت ساختار پلیمر استفاده شده‌است. حمایت مالی این پروژه توسط دولت کانادا تأمین شده‌است.

شرکت کانادایی نانواکسپلور (NanoXplore) در حوزه تولید گرافن و مشتقات گرافنی فعالیت دارد. این شرکت اخیراً وارد همکاری مشترکی با سازمان توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر (SDTC) شده‌است. هدف از این همکاری، تجاری‌سازی قطعات مربوط به موتورهای الکتریکی است؛ موتورهایی با کارایی بالا که با استفاده از گرافن عملکردشان بهبود یافته است. قرار است به جای فلز از پلاستیک در این موتورها استفاده شود. ارزش این پروژه که برای حوزه حمل و نقل تعریف شده، بیش از ۱۰ میلیون دلار است.
در حال حاضر، موتورهای الکتریکی از قطعات فلزی تشکیل شده‌اند که بسیار سنگین هستند و برای مونتاژ آن‌ها وقت و انرژی زیادی لازم است. این موتورها در حین کار، انرژی زیادی مصرف کرده و گرمای ناخواسته‌ای تولید می‌کنند. پلاستیک‌ها سبک بوده و به سادگی شکل می‌گیرند. اما پلیمرها و پلاستیک‌ها باید استحکام لازم برای این کار را داشته باشند.
شرکت نانواکسپلور نشان داد که می‌توان با افزودن مقدار کمی گرافن به برخی پلیمرها، استحکام آن‌ها را برای استفاده در بخش موتورهای الکتریکی تقویت کرد.
سروش نظرپور، مدیرعامل شرکت نانواکسپلور، می‌گوید: «نسل جدید موتورهای الکتریکی نیاز به بهبود دارند. در این موتورها از فناوری شرکت نانواکسپلور استفاده خواهد شد. این موتورها سبک‌ بوده و در آن‌ها از پلیمر استفاده شده‌است.»
نظرپور می‌افزاید: « در این پروژه، حمایت مالی بخش دولتی به ما کمک می‌کند تا محصول مورد نظر را برای استفاده در بازار کانادا و همچنین بازار بین‌المللی، آماده کنیم.»
شرکت نانواکسپلور دارای فناوری تولید گرافن با روش ارزان قیمت است و برای این کار از گرافیت استفاده می‌کند. این شرکت کانادایی که در مونترال واقع است، در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده و بزرگترین تولید کننده گرافن در کانادا است. هسته این فناوری به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده و فرآیندی کاملاً زیست‌سازگار است. این فناوری می‌تواند گرافن را وارد پلیمر کند و در نهایت خواص الکتریکی، گرمایی و مکانیکی آن را بهبود دهد.
این شرکت کارخانه تزریق پلاستیک خود را اوایل سال جاری راه‌اندازی کرد و محصولات پلاستیکی مهندسی شده‌ای به بازار عرضه کرده است. این محصولات در بخش مدیریت گرمایی، نسل جدید باتری‌ها و سپرهای مقاوم در برابر امواج الکترومغناطیس مورد استفاده قرار می‌گیرند