استفاده از نقاط کوانتومی در گیرنده‌ها و فرستنده‌های اطلاعات

یک شرکت تولیدکننده گیرنده و فرستنده‌های داده، موفق به ساخت گیرنده‌هایی شده که در آن از نقاط کوانتومی استفاده شده‌است. این ادوات می‌توانند سرعت انتقال اطلاعات را افزایش و مصرف انرژی را کاهش دهند.

گیرنده‌ها و فرستنده‌های جدید ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه که شرکت رانووس تولید کرده است، می‌تواند در دیتاسنترها و دیگر شبکه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اما مشکل این گیرنده و فرستنده‌ها این است که در آن‌ها از فناوری‌های غیراستاندارد استفاده شده‌است، هر چند که تولیدکننده معتقد است این فناوری‌ها موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه می‌شود.
اخیراً این شرکت کانادایی اقدام به ساخت گیرنده‌هایی مبتنی بر نقاط کوانتومی کرده است. در واقع این شرکت، نقاط کوانتومی را به‌گونه‌ای مهندسی کرده که می‌تواند طول موج‌های مختلفی را به‌صورت خود‌به‌خودی منتشر کند.
این شرکت معتقد است که رزوناتورهای حلقوی آن‌ها مبتنی بر تلفیق‌گرهای فوتونیک سیلیکونی بوده و حساسیت طول موجی بالایی دارند؛ بنابراین می‌توانند سیگنال‌های نوری WDM را بدون نیاز به معماری پیچیده، تلفیق کنند.
از دیگر ویژگی‌های این فناوری آن است که می‌تواند فرمت‌های PAM4 را برای اینترفیس Ethenet در سرعت ۵۰ گیگابایت بر ثانیه مورد استفاده قرار دهد. این فناوری قادر به ارتباط با باند C با سرعت ۴٫۸ ترابایت در ثانیه بوده و می‌تواند فواصل انتقال DCI مختلف را از ۱۵ تا ۱۲۰ کیلومتر حمایت کند.
با استفاده از واحدهای سازنده IC سیلیکونی و سریع این شرکت، می‌توان قطعات الکترونیکی را کوچک‌سازی کرد و در عین کاهش هزینه، مصرف انرژی را نیز در دیتاسنترها کاهش داد.
یکی از اولین شرکت‌هایی که اقدام به استفاده از این محصول کرد، شرکت ای‌دی‌وی‌ای اپتیکال نتورکینگ (ADVA optical Networking) در آلمان است.
گلینجر می‌گوید: «دیتاسنترها مدت‌هاست که به دنبال راهکارهای قابل انجام برای رسیدن به فناوری پهنای باند چند ترابایتی هستند که مصرف کمی داشته و از قیمت پایینی برخوردار باشند. به همین دلیل است که همکاری ما با شرکت رانووس اهمیت بالایی پیدا می‌کند. ما در حال توسعه فناوری تشخیص مستقیم DCI هستیم که قادر به تأثیر شگرف در بازار است.»
رانووس می گوید که آن‌ها به دنبال فناوری ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه هستند.