تلاش کانادا برای یافتن روش ارزان تبدیل گرافیت به گرافن

یکی از سازمان‌های دولتی در کانادا، بودجه حمایتی برای ارائه روشی ارزان قیمت به‌منظور تولید گرافن در اختیار یک شرکت و دانشگاه قرار داده است. قرار است در مدت شش ماه روشی صنعتی برای تبدیل گرافیت به گرافن ارائه شود.

انجمن تحقیقات علم و مهندسی کانادا (NSERC) یک سازمان دولتی است که روی تحقیقات علمی در حوزه‌های مرز دانش سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت ایگل گرافیت (Eagle Graphite) و دانشگاه کوئین به‌صورت مشترک موفق به دریافت حمایت مالی توسط این انجمن شدند تا روی تولید گرافن چند لایه کار کنند.
این بودجه برای یک دوره شش ماهه به‌منظور انجام پروژه‌ای به رهبری آریستیدز دوکسلیس صرف خواهد شد. دوکسلیس استادیار رشته مهندسی شیمی در دانشگاه کوئین است. اولین هدف این گروه تحقیقاتی ارائه روشی ارزان با قابلیت تولید انبوه گرافن چندلایه است. این کار با استفاده از گرافیت استخراج شده از معدن ایگل در ایالت بریتیش کلمبیا انجام خواهد شد.
دوکسلیس می‌گوید: « گرافن چند لایه را می‌توان از تورق گرافیت به دست آورد و در نهایت محصولی با بیش از ۱۰ لایه گرافنی به بازار عرضه کرد. از این ماده می‌توان به عنوان ماده اولیه در فناوری‌های مختلف از جمله ساخت کامپوزیت استفاده کرد. چنین کامپوزیت‌های تقویت شده‌ای را می‌توان در بخش هوافضا، خودروسازی، تجهیزات ورزشی و بخش انرژی مورد استفاده قرار داد.»
جرج هولی از کارآفرینان این حوزه می‌گوید: «پلاستیک به دلیل ارزانی قابلیت‌های ویژه‌اش، بسیار پرکاربرد است. برای افزایش کارایی پلاستیک، معمولاً آن را با افزودن ترکیباتی نظیر الیاف کربنی می‌توان تقویت کرد. این ماده موجب بهبود استحکام شده و در عین حال وزن آن را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. در حال حاضر این کامپوزیت‌ها در موتور جت استفاده شده که در نهایت وزن هواپیما و مصرف آن را کاهش می‌دهد.»
جیمی دیث، مدیرعامل شرکت ایگل گرافیت، معتقد است که این پروژه با دیگر کارهای انجام شده توسط شرکت‌های گرافیتی متفاوت است. او در این باره می‌گوید: «بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه گرافن، روی محصولاتی متمرکز است که بسیار گرانقیمت هستند، اما ما در این پروژه روی کاهش هزینه‌ها کار می‌کنیم تا در نهایت روشی مقرون به صرفه با قابلیت استفاده در صنعت ارائه کنیم.»