انتشار خلاصه گزارش کارگاه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو در سال ۲۰۱۶

خلاصه گزارش کارگاه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا با موضوع تحقیقات ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو (Nano EHS) در ۶-۷ ژوئن ۲۰۱۶ هم اکنون در دسترس می‌باشد.

خلاصه گزارش کارگاه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا با موضوع تحقیقات ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو (Nano EHS) در ۶-۷ ژوئن ۲۰۱۶ هم اکنون در دسترس می‌باشد. بر اساس این خلاصه گزارش، روز اول کارگاه به یک بحث چندطرفه درباره ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو اختصاص یافت که در آن به صورت گروهی به سوالات موجود درباره محصولات نانوپدید فرضی پاسخ داده‌ شد. نمایندگان ایالات متحده و اروپا در قالب گروه‌‌های تحقیقاتی (CORs) مناظراتی را طراحی کردند که انتظار می‌‌رود یافته‌‌ها و نکات برجسته به دست آمده از آن در منابع علمی منتشر شود. طبق خلاصه گزارش منتشر شده، کارگاه‌های برگزار شده شامل ارائه‌‌های عمومی، بحث‌ها و جلسات فرعی هستند که در آنها هفت گروه تحقیقاتی با یکدیگر ملاقات می‌‌کنند تا درباره اقدامات انجام شده بحث نمایند و اولویت‌‌ها و برنامه‌های سال آینده را تنظیم کنند. همچنین در جلسه عمومی نهایی، یک بحث آزاد صورت گرفت که در آن ارزیابی وضعیت دانش موجود در زمینه ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو‌مواد به عنوان یک اولویت مهم برای کل گروه‌‌ها شناخته شد. در پایان تعداد زیادی از شرکت کنندگان بیان کردند که «این امر، یک کار مهم و پیچیده است، اما گروه‌‌های تحقیقاتی برای کمک به انجام چنین کاری وضعیت منحصر بفردی دارند».

خلاصه گزارش این کارگاه شامل چکیده‌‌ای از جلسات فرعی به شرح زیر می‌باشد:
• گروه تحقیقاتی مشخصه‌یابی: در مباحث جلسه این گروه تحقیقاتی، بر این مساله تاکید شد که چگونه کیفیت کم و تجدیدپذیری پایین داده‌ها بر تحقیقات و تحولات در حوزه‌های گوناگون ایمنی، سلامت، محیط زیست و همچنین زیست پزشکی اثر منفی می‌گذارد.

• گروه تحقیقاتی پایگاه داده و مدلسازی محاسباتی برای ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو: شرکت کنندگان در مباحث جلسه این گروه تحقیقاتی، به یک یافته کلیدی مبنی بر استفاده از برگه داده‌‌های ایمنی یکسان دست یافتند. طبق خلاصه گزارش، در این کارگاه برگه‌‌ داده‌‌های ایمنی مفید و سودمند شناخته شد، اما شرکت کنندگان مناظره علیرغم اینکه آن را معتبر فرض کردند، داده‌‌های پشتیبان آن را تایید نشده دانستند.

• گروه تحقیقاتی سمیت‌شناسی انسانی: موارد زیر برای مناظرات آینده پیشنهاد شد: مستند سازی دامنه وسیعی از اظهار نظرها در پاسخ به شیوه مناظره؛ تمرکز بیشتر بر جنبه‌های خاص فناوری نانو در مواد. به عنوان یک ایده برای بحث بعدی، شرکت کنندگان پیشنهاد کردند محصولات مصرفی عمومی (برای مثال کرم‌های ضد آفتاب، منسوجات ضد میکروبی، نانولوله‌های کربنی در الکترونیک) را بررسی کنند و تعیین کنند آیا توافقی میان مجموعه‌‌های تحقیقاتی درباره الزامات مواجهه و اثرات بالقوه بر روی سلامت انسان و محیط زیست وجود دارد.

• گروه تحقیقاتی اکوتاکسیسیته: دو موضوع اصلی که طی جلسه فرعی این گروه تحقیقاتی مورد بحث قرار گرفت، تعیین کمی نانو مواد در بافت‌های موجودات زنده بعد از آزمون‌های اکوتاکسیسیته و محیط زیستی می‌باشد.

• گروه تحقیقاتی مواجهه در طی طول عمر محصول:
شرکت کنندگان در این جلسه فرعی بر روی حوزه‌‌های تمرکز این گروه تحقیقاتی مباحثه کردند و تصمیم گرفتند تا نیازمندی‌‌های در حال ظهور زیر را مورد توجه قرار دهند: (۱) داده‌ها در زمینه مواجهه مزمن با نانو‌مواد مهندسی شده؛ (۲) اطلاعات درباره مسیرهایی که ممکن است نانو مواد مهندسی شده از محصولات مصرف کننده رهایش یابند؛ (۳) روش‌هایی برای شناسایی و اندازه گیری فوری نانو مواد مهندسی شده درون محصولات در مقادیر مواجهه نگران کننده.

• گروه تحقیقاتی ارزیابی ریسک: نتایج‌ بحث‌های ایمنی، سلامت و محیط زیست نانو در این گروه تحقیقاتی شامل موارد زیر می‌باشد: (۱) میان مستندات مرجع، نظارت و اطلاع رسانی در زمینه ارزیابی ریسک در ایالات متحده و اروپا تفاوت وجود دارد؛ (۲) میان ارزیابی ریسک علمی انجام شده در این گروه تحقیقاتی و فرایند‌های ارزیابی کوتاه مدت و مدیریت شرایط اضطراری در ایالات متحده و اروپا تفاوت وجود دارد.

• گروه تحقیقاتی مدیریت و کنترل ریسک: اولا ووگل، رئیس نمایندگان اتحادیه اروپا، راههای بالقوه مواجهه کارگران را به صورت استنشاقی، گوارشی و پوستی توصیف نمود و عنوان کرد استنشاق اصلی‌ترین مسیر مواجهه شغلی برای نانومواد می‌باشد. دکتر وینس کاسترانوا، رئیس نمایندگان ایالات متحده، در زمینه‌ “اصلاحات پیشنهادی برای دستورالعمل OECD برای آزمون استنشاقی نیمه حاد و نیمه مزمن” سخنرانی نمود. به گفته‌ی وی، دو تغییر در این دستورالعمل محتمل به نظر می‌‌رسد: (۱) حد فعلی برای قطر جرمی آئرودینامیک میانه (MMAD) ممکن است از حد فعلی ۴-۱ میکرومتر به کمتر از ۳ میکرومتر تغییر کند. (۲) آنالیز بیولوژیکی پاسخ‌های ریوی فعلی ممکن است از هیستوپاتولوژی تنها به هیستوپاتولوژی به‌علاوه آنالیز آسیب‌ها و مارکرهای التهابی در نمونه‌های حفرات نایچه تغییر یابد.