فناوری ترانزیستور ۷ نانومتری به زودی به بازار عرضه می‌شود

شرکت گلوبال فاندریز اعلام کرد که فناوری ترانزیستور ۷ نانومتری خود را به زودی به بازار عرضه می‌کند. این شرکت برای تولید این نوع ترانزیستور قصد دارد سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری انجام دهد.

گلوبال فاندریز (Globalfoundries) اعلام کرد که فناوری نیمه‌هادی FinFET 7 نانومتری خود را به زودی به بازار عرضه خواهد کرد. این فناوری می‌تواند در نسل جدیدی از ادوات محاسباتی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مزیت‌های این فناوری، امکان توان بیشتر در دیتاسنترها، شبکه‌ها، پردازشگرهای تلفن همراه و یادگیری عمیق است.
این فناوری نسبت به فناوری ۱۶ و ۱۴ نانومتری دو برابر متراکم‌تر و عملکرد آن ۳۰ درصد بیشتر است. این پلتفورم براساس معماری ترانزیستور FinFET استاندارد ساخته شده و در آن از لیتوگرافی نوری و EUV استفاده شده‌است.
این راهبرد می‌تواند شیب تولید را افزایش دهد؛ این کار از طریق استفاده مجدد از ابزارها و فرآیندها قابل انجام است. در حال حاضر این شرکت چند کارخانه برای تولید ترانزیستورهای ۱۴ نانومتری دارد و قرار است سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای توسعه کارخانه‌های مربوط به فناوری ۷ نانومتر انجام دهد.
سانجی جا، مدیرعامل شرکت گلوبال فاندریز، می‌گوید: «این صنعت در حال وارد شدن به فناوری ترانزیستور ۷ نانومتری است. این موضوع فرصت‌های منحصر به فردی در اختیار گلوبال فاندریز قرار می‌دهد. ما در موقعیت مناسبی برای ارائه فناوری ۷ نانومتری متفاوتی قرار گرفته‌ایم که در اثر تجربیات سال‌های اخیر ما به دست آمده است. شرکت‌های همکار ما نیز در این مسیر نقش مهمی داشته‌اند.»
جیم مکگروگر از تحلیل‌گران بازار می‌گوید: «گلوبال فاندریز تصمیم سختی گرفته که به‌صورت مستقیم از فناوری ۱۴ نانومتری به ۷ نانومتری جهش کند. این در حالی است که اکنون فناوری ۱۴ نانومتری توسط بیشتر شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که فناوری ۷ نانومتری، نسل جدیدی از نود پردازشی باشد که به‌صورت وسیع توسط صنایع نیمه‌هادی طی یک دهه آینده مورد استفاده قرار گیرد. چنین فناوری ممکن است نقش مهمی در ترسیم نقشه راه محصولات گرافیکی و محاسباتی داشته باشد. ما مشتاقیم که همکاری مشترک خود را با گلوبال فاندریز ادامه دهیم.»
فناوری تولید ترانزیستور ۷ نانومتری با استفاده از پلتفورم‌های پیشین قابل انجام است که انتظار می‌ر‌ود در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ تجاری‌سازی شود.