ثبت پتنت نقاط کوانتومی مقاوم در برابر حرارت در USPTO

یک شرکت تولیدکننده نقاط کوانتومی، موفق به ثبت پتنت فناوری تولید نقاط کوانتومی پایدار در برابر حرارت شده‌است. این پتنت که مربوط به ساختارهای هسته‌ای – پوسته‌ای است، در USPTO به ثبت رسیده است.

شرکت کریستال‌پلکس (Crystalplex) اعلام کرد که دفتر ثبت اختراعات آمریکا (USPTO)، پتنت این شرکت با عنوان Passivated Nanoparticles به شماره ۹۴۲۵۲۵۳ را به ثبت رسانده است.
در این پتنت موضوع تولید و استفاده از نقاط کوانتومی یاقوت (Sapphire) مطرح شده‌است. این پتنت به تشریح فرآیندی می‌پردازد که در آن نانوذرات آلیاژی با پوسته‌ای از جنس Zn:S تولید می‌شود که روی آن پوششی از جنس اکسید آلومینیوم است. این پوشش موجب می‌شود تا زوال ساختاری این نقاط کوانتومی به تاخیر بیافتد. چنین ساختار هسته‌ای – پوسته‌ای موجب می‌شود تا پایداری حرارتی، نوری و گرمایی محصول افزایش یافته و در محیط، دوام بیشتری را تجربه کند. وجود اکسید آلومینیوم که شفاف است، موجب می‌شود تا نقاط کوانتومی به دست آمده نسبت به رطوبت و اکسیژن از پایداری بالایی برخوردار باشد. این فناوری غیرفعال‌سازی قابل استفاده در محصولات آلیاژی نقاط کوانتومی عاری از کادمیم نیز است.
کیو از مدیران شرکت کریستال‌پلکس می‌گوید: «حفاظت با ساختار لایه‌ای موجب می‌شود تا نقاط کوانتومی تولید شده بتواند خواص مورد نظر محققان را داشته باشد و از آن بتوان در حوزه اپتوالکترونیک استفاده کرد. ما نشان دادیم که نقاط کوانتومی تولید شده دارای خاصیت ارتجاعی هستند.»
نتایج یافته‌های محققان این شرکت در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی بلور مایع (ILCC) ارائه شده‌است. مت بوتمن، مدیرعامل شرکت کریستال‌پلکس، می‌گوید: «ثبت این پتنت به ما این امکان را می‌دهد تا از مالکیت فکری دستاورد خود محافظت کنیم. از این نقاط کوانتومی پایدار در هوا می‌توان در زیرلایه پلیمر استفاده کرد. تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ شرکت دیگری نقاط کوانتومی با قابلیت مقاومت در برابر گرمای شدید تولید نکرده است.»
کریستال‌پلکس شرکتی خصوصی با ۱۲ سال سابقه تحقیق و توسعه روی فناروی نقاط کوانتومی است. این شرکت یک کارخانه در شهر پترزبورگ آمریکا دارد.