وابستگی بازار میکروسکوپ SPM به تحقیقات نانو فناوری

براساس گزارش مؤسسه ریسرچ اندمارکت، رشد سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌ نانو و علوم زنده، عامل اصلی توسعه بازار میکروسکوپ روبشی پیمایشی طی ۸ سال آینده خواهد بود.

مؤسسه ریسرچ اندمارکت اخیراً گزارشی با عنوان Scanning Probe Microscopes Market – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast 2016 – ۲۰۲۴ منتشر کرده است. در این گزارش یکی از دلایل رشد بازار میکروسکوپ‌های روبشی پیمایشی (SPM)، تمرکز تحقیقات در بخش علم زنده و فناوری‌ نانو بیان شده‌است.
SPM در سال ۱۹۸۱ برای اولین بار ساخته شد؛ دستگاهی که می‌توانست در مقیاس‌های بسیار کوچک تصویر سه بعدی ایجاد کند. این دستگاه خیلی سریع توانست جای خود را در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت نیمه‌هادی و الکترونیک باز کند. در حال حاضر دولت‌های مختلف در سراسر جهان روی تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های جدید، نظیر فناوری‌ نانو سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ همین امر موجب شکوفایی صنعت میکروسکوپی شده‌است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار SPM در دوره زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ رشد قابل توجهی داشته باشد.
در این دوره زمانی، دامنه کاربرد SPM در صنایع مختلف برای بهبود کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و توسعه محصولات رشد قابل توجهی داشته است. در میان کاربردهای SPM می‌توان به تعیین مشخصات نانومکانیکی اشاره کرد که موجب رشد بازار می‌شود.
براساس داده‌های این گزارش، میزان تقاضا برای SPM در این بازه زمانی تحت تأثیر سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی در بخش فناوری‌ نانو و علوم زنده خواهد بود. بنابراین، دولت‌ها نقش مهمی در رشد این بازار خواهند داشت.
در این گزارش، بازار SPM به‌صورت منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. آمریکای شمالی به‌عنوان یکی از نقاط بسیار مهم در این بازار بوده و پیش‌بینی می‌شود، سهم این قاره در این بازار در این دوره زمانی بیش از سایر مناطق باشد. این قاره، به ویژه کشور آمریکا، مرکز نوآوری و پیشرفت در حوزه SPM خواهد بود. اروپا به دلیل وجود مؤسسه‌های تحقیقاتی متعدد در جایگاه بعدی قرار دارد. چین، هند و کره‌جنوبی به همراه ژاپن از دیگر بازیگران این حوزه هستند که نقش مهمی در رشد بازار خواهند داشت.