شرکت فناوری نانوساختار آسیا برنده نخستین چالش نوآوری فناوری نانو شد

نخستین چالش نوآوری فناوری نانو با عنوان تولید نانوالیاف با سرعت بالا، پس از ارزیابی ۵ طرح برگزیده راه‌یافته به مرحله نهایی و انتخاب طرح برتر پایان یافت.

با انتخاب شرکت فناوری نانوساختار آسیا به عنوان  طرح برتر از میان طرح‌های برگزیده راه‌یافته به مرحله پایانی، نخستین چالش نوآوری فناوری نانو پایان یافت. این چالش که با هدف یافتن روشی کارا در جهت تولید انبوه نانوالیاف در ابعاد صنعتی در اردیبهشت‌ماه امسال کلید خورد در طی دو مرحله اجرایی شد. در مرحله اول از میان ۳۱ ایده دریافتی، نوآوران ۹ طرح شاخص جهت داوری حضوری فراخوانده شدند که از این میان ۵ طرح واجد شرایط شناخته شده در این مرحله، ارزیابی نهایی انجام شد.

در این مرحله نوآوران می‌بایست تا در زمان مقرر امکان سنجی تفصیلی طرح پیشنهادی خود را به همراه نمونه اولیه‏‌ای از آن (در صورت وجود) ارائه می‌نمودند. با اتمام این مهلت،  کمیته داوران نخستین چالش نوآوری فناوری نانو به ارزیابی طرح‌های پیشنهادی پرداختند که در نهایت طرح ارائه شده از سوی شرکت فناوری نانوساختار آسیا بر مبنای فناوری الکتروریسی دمشی به عنوان طرح برتر این دوره از برنامه چالش شناخته شد. همچنین دو طرح دیگر مبتنی بر تولید نانوالیاف به روش نیروریسی و الکتروریسی دمشی برای حمایت در جهت توسعه و تجاری سازی به واحد تجهیزات ستاد توسعه فناوری نانو معرفی شدند.

شایان ذکر است، شرکت فناوری نانوساختار آسیا گروه صنعتی پیشرو و شناخته شده‌ای در زمینه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی تمام‌اتوماتیک الکتروریسی و نیز خطوط نیمه‌صنعتی و صنعتی تولید انبوه نانوالیاف پلیمری، سرامیکی و کامپوزیتی در ایران و خاورمیانه است که اکنون نیز بخش تحقیق و توسعه این شرکت فناور موفق به تولید نمونه آزمایشگاهی نسل جدید دستگاه‌های الکتروریسی با قابلیت تولید حجم انبوه نانوالیاف شده است. در این روش به منظور افزایش میزان تولید نانوالیاف در واحد زمان، از تلفیق روش الکتروریسی (نازلی و یا بدون نازل) و روش ریسندگی دمش محلول  به صورت توامن استفاده شده است.

شایان ذکر است طرح برگزیده برنامه چالش نوآوری فناوری نانو، علاوه بر دریافت ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، از تسهیلات حمایتی ویژه‌ای به منظور توسعه و تجاری‌سازی طرح برخوردار خواهد گشت و در پروژه‌های صنعتی کارگروه صنعت و بازار در همین موضوع مشارکت داده خواهد شد.