انتقال تجربیات متخصصان ایرانی غیرمقیم فناوری‌نانو در حوزه صنایع غذایی

یازدهمین و دوازدهمین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو همزمان با اولین کنگره بین‌المللی و بیست و چهارمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، برگزار شد.

یازدهمین و دوازدهمین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در اولین کنگره بین‌المللی و بیست و چهارمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

اولین کنگره بین‌المللی و بیست و چهارمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران با حمایت و همکاری انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی صنایع غذایی و با حضور شرکت‌های صنایع غذایی داخلی و خارجی به همت دانشگاه تربیت مدرس و در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در روزهای ۲۷ تا ۲۹ مهرماه ۹۵ برگزار شد.

در این کنگره که با حضور دانشجویان و اساتید علاقه‌مند و همچنین مدعوینی از کشورهای خارجی برگزار گردید، محققان به ارائه آخرین دستاوردهای خود در حوزه صنایع غذایی پرداختند.

همچنین در این همایش و در راستای طرح همکاری با دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو سخنرانی دکتر علی رشیدی‌نژاد عضو هیئت علمی University of Otago  کشور نیوزلند، با موضوع «Food for Health Using Nanoliposomal Encapsulation Technology» و دکتر عرفان دشتی مقدم محقق پسادکتری دانشگاه Marquette امریکا با عنوان «Development of microfluidic technology in the fabrication of polymeric nanoparticles with controlled micro-structures as drug delivery system» به عنوان سخنرانان کلیدی برگزار شد.

طی این سخنرانی دکتر رشیدی‌نژاد در رابطه با فناوری کپسوله کردن نانولیپوزوم‌ها و کاربرد آنها در صنایع غذایی و به طور دقیق‌تر در غذاهایی مانند پنیر، به ارایه توضیحاتی پرداخت. وی با تکیه بر این پرسش که «غذا برای سلامتی و یا رفع گرسنگی؟» به بیان مقدماتی در این حوزه پرداخت و پس از آن با ارائه توضیحاتی در خصوص کاربرد نانولیپوزوم‌ها در صنایع غذایی و به خصوص در تهیه پنیر، نتایج تحقیقات خود و میزان تاثیرگذاری این محصول را تشریح کرد.

دکتر دشتی‌مقدم نیز در سخنرانی خود در رابطه با تولید نانوذرات با فناوری میکروسیالاتی و کاربردهای آن به خصوص در دارورسانی توضیحاتی را بیان کرد. در فناوری میکروسیالاتی، قابلیت تولید نانوذرات پلیمری با شکل قابل کنترل امکان‌پذیر است که جهت تولید نانوذرات حاوی دارو به منظور استفاده در سیستم‌های نوین انتقال و رهایش مواد بیولوژیکی در بدن برای مقاصد درمانی و پزشکی ترمیمی بسیار حائز اهمیت است. همچنین وی به بیان آخرین تجربیات و سوابق تحقیقاتی خود در این حوزه پرداخت.

شایان ذکر است، طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و بنیاد ملی نخبگان‌ تدوین شده و در حال اجرا است.

در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت می‌نماید.

گفتنی است، جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در پایگاه اینترنتی ستاد نانو بیان شده است.