حمایت ۶ میلیون یورویی دولت ایرلند از «فناوری نانوساخت»

بنیاد ملی علم ایرلند برای تقویت این کشور در بخش نانوساخت، اقدام به حمایت مالی ۶ میلیون یورویی از دانشگاه کالج دوبلین کرده است. فانگ یکی از محققان پیشرو در این حوزه، بنیاد ملی علم را برای این سرمایه‌گذاری متقاعد کرده است.

بنیاد ملی علم ایرلند (SFI) شش میلیون یورو حمایت مالی به دانشگاه کالج دوبلین اعطاء کرده است تا ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خود را در مرکز نانوساخت خود تقویت کند.
فنگ‌ژو فانگ یکی از افراد پیشرو در حوزه توسعه روش‌های نانوساخت است. فانگ طی سال‌های گذشته موفق شد تا تحقیقات بنیادی در آزمایشگاه را به تجاری‌سازی نزدیک کند که نتیجه آن مالکیت ‌فکری بوده که برای او به ارمغان آمده است.
فانگ قصد دارد تا با انجام تحقیقات در مرز دانش، دانشگاه کالج دوبلین را تبدیل به یک مرکز جهانی نانوساخت کند. او در حال حاضر در بخش ماشین‌کاری بسیار دقیق سطوح در مقیاس میکرو و نانومتری کار می‌کند. فانگ هم در بخش مواد نرم و هم مواد سخت فعالیت دارد.
این سطوح برای صنعت ساخت تجهیزات پزشکی بسیار اهمیت دارد؛ حوزه‌ای با ارزش چند میلیارد یورویی. برنامه تحقیقات فانگ در دانشگاه کالج دوبلین می‌تواند دستاوردهای فنی کلیدی برای افزایش کارایی نانوساخت‌ها به ارمغان بیآورد.
فانگ می‌گوید: «من به دلیل وجود تحقیقات سطح بالا در دانشگاه کالج دوبلین تصمیم گرفتم که به این دانشگاه بیایم. یکی دیگر از انگیزه‌های من برای وارد شدن به این دانشگاه، وجود فرصت مناسب برای ایجاد پلی میان دانشگاه و صنعت بود.»
فانگ مقالات پرارجاعی در حوزه ماشین‌های دقیق و میکرو/نانوساخت دارد. او همکاری موفقیت‌آمیزی با صنعت نیز داشته است، به طوری که در بیش از ۱۰۰ پروژه مختلف با صنایع مختلف همکاری داشته و در کنار این همکاری، بیش از ۶۰ پتنت ثبت شده و دو شرکت جدید نیز تأسیس شده‌است.
فانگ موفق به دریافت جایزه آلبرت سرجنت از انجمن مهندسی و ساخت شده‌است. او سردبیر نشریه بین ‌المللی نانوساخت است.
مارک فرگوسن از مدیران SFI می‌گوید: «ما قرار ملاقاتی با فانگ داشتیم که این جلسه ما را متقاعد کرد که در مسیر تقویت ایرلند در بخش تحقیقات ساخت و مهندسی با کیفیت بالا گام برداریم. فانگ رکورددار بین‌المللی در بخش تولید مقالات علمی و همکاری با صنعت است.»