تولید گرافن تک‌لایه بدون نیاز به مواد شیمیایی یا فرآیند مکانیکی

شرکت سنت جین کربن (Saint Jean Carbon) اقدام به تولید دو نوع مختلف گرافن تک لایه کرده است. این محصولات بدون استفاده از مواد شیمیایی یا فرآیندهای مکانیکی تولید شده‌اند؛ بنابراین، هیچ آلودگی نداشته و فاقد نقص ساختاری هستند.

سنت جین کربن (Saint Jean Carbon) در حوزه تولید مواد و مشتقات کربنی فعالیت دارد. این شرکت اخیراً دو محصول جدید از گرافن تک لایه تولید کرده است. محصول اول با ۰٫۱ درصد در ۱۰۰ میلی‌لیتر آب و دیگری پودر ۵۰ میلی‌گرمی است.
این محصولات بدون استفاده از مواد شیمیایی و هرگونه سامانه مکانیکی تولید می‌شوند. معمولاً ترکیبات شیمیایی و فرآیندهای مکانیکی موجب آسیب‌ ساختاری به گرافن تک لایه‌ای شده و ترشوندگی آن را نیز دستخوش تغییر می‌کند.
این ماده برای انجمن ملی تحقیقات ارسال شده‌است تا از آن برای تدوین استاندارد ملی تولید گرافن استفاده شود.
پاول اوگلیوی، مدیرعامل سنت‌ جین، می‌گوید: «ما خوشحال هستیم که این دو ماده، دارای کیفیت بالایی بوده و امکان تولید تک لایه‌های گرافن عاری از هر آلودگی را پیدا کرده‌ایم. این مواد هم مستحکم و هم رسانا هستند. از این روش می‌توان برای توسعه سیستم‌های کارا استفاده کرد و در نهایت، ماده‌ای با خلوص و کیفیت بالا به دست آورد. تحقیقات بیشتر در حوزه کاربرد گرافن در صنعت باتری‌های یون لیتیم موجب دستاوردهای واقعی در این حوزه می‌شود.»
گرافن از یک لایه اتم کربن تشکیل شده و سبک‌ترین ماده شناخته شده‌است که یک متر مربع آن در حدود ۰٫۷۷ میلی‌گرم وزن دارد. استحکام آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر فولاد و استحکام کششی آن ۱۵۰ میلیون psi است. هدایت الکتریکی گرافن در دمای اتاق ۱۰۳*۴٫۴۸ W·m−۱·K−۱ و حرکت الکترون در آن بیش از ۱۵۰۰۰ /cm2·V−۱·s−۱ است.
این شرکت قصد دارد تا گرافن بیشتری تولید کند و برای این کار منتظر پاسخ آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌های اولیه است.
کریستین دروزیر یکی از افراد متخصصی است که به نمایندگی از شرکت سنت‌ جین، مطالب این خبر را بررسی و تأیید کرده است. سنت‌ جین یک شرکت سهامی عام است و روی استخراج گرافیت فعالیت‌های زیادی دارد. این شرکت در معدن گرافیت موجود در ایالت کبک کانادا کار می‌کند.