عرضه نانوپوششی که مقاومت پیچ‌ها را افزایش می‌دهد

یک شرکت تولیدکننده پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و خستگی محصولی تولید کرده که در آن از نانوذرات برای افزایش استحکام و دوام پوشش استفاده شده‌است. این پوشش می‌تواند عمر محصولات را بیش از پوشش‌های استاندارد و رایج موجود در بازار افزایش دهد.

شرکت آمریکایی نوردسان (Nordson) به تازگی فناوری جدیدی به بازار عرضه کرده است که در آن پوششی بسیار مقاوم‌تر از پوشش‌های استاندارد به کار رفته است. در این پوشش از کره‌های بسیار کوچک کاربید تنگستن استفاده می‌شود که ابعادی کوچکتر از ذرات موجود در دود سیگار دارند. از این پوشش می‌توان به‌صورت یک لایه یا دو لایه برای محافظت از سطح پیچ‌ها استفاده کرد. نتایج نشان داده است که این پوشش در برابر اسپری گرمایی مملو از اکسیژن سریع (HVOF) مقاومت کند.
این محصول Xaloy® MPX™ نام دارد که قطر ذرات استفاده شده در آن تنها ۵ میکرون است. ذرات کاربید تنگستن مورد استفاده در این پوشش از نظر ابعاد، شش تا هفت برابر کوچکتر از آن چیزی است که در پوشش‌های استاندارد HVOF مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب ذرات بسیار کوچک و دانسیته بالای پوشش موجب می‌شود تا مقاومت در برابر خستگی این پوشش‌ها برای محافظت از پیچ‌ افزایش قابل توجهی پیدا کند.
در مقایسه با پوشش‌های کاربید تنگستن HVOF استاندارد رایج، این فناوری ۶۱ درصد کاهش جرم کمتری را در آزمون استاندارد ASTM G65، ۱۸ درصد کاهش جرم کمتر در آزمون استاندارد ASTM G77، ۸٫۵ درصد افزایش استحکام در آزمون ASTMC633 نشان می‌دهد. از آنجایی که این پوشش تخلخل ندارد، مقدار مقاومت آن در حمام نمکی، بیش از ۱۰۰۰ ساعت است.
مارک کوللا، مدیر تولید این محصول، می‌گوید: «ایجاد پوشش Xaloy® MPX™ روی پیچ‌ها موجب مقاومت بسیار بالا نسبت به پوشش‌های استاندارد می‌شود. این فناوری می‌تواند زمان کارکرد را در این پیچ‌ها افزایش دهد.»
این فناوری جدید را می‌توان روی پیچ‌هایی با ابعاد مختلف استفاده کرد. در این محصول از آلیاژ مبتنی بر نیکل که غنی از ذرات کاربید تنگستن است استفاده شده‌است.
این شرکت، دامنه کاربرد این پوشش را بیش از پیچ می‌داند و معتقد است که می‌توان از آن در صنایع مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک، انرژی، حمل و نقل و ساختمان استفاده کرد.
این شرکت در سال ۱۹۵۴ در اوهایو تأسیس شد و در حال حاضر در بیش از ۳۰ کشور جهان فروش دارد.