مسابقه دانش‌آموزی، حل چالش‌های جامعه با فناوری‌ نانو

دومین دوره رقابت «طراحی ابرقهرمان با فناوری‌ نانو» در سراسر آمریکا برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها دانش‌آموزان طرح خود را برای حل مشکلات جامعه با استفاده از فناوری‌ نانو ارائه می‌دهند و در نهایت به بهترین طرح جایزه‌ای داده می‌شود.

بنیاد ملی علوم (NSF) و پیشگامی ملی فناوری‌ نانو (NNI) اعلام کرد که دومین مسابقه سالانه با عنوان «Generation Nano: Small Science, Superheroes» را برگزار خواهد کرد. در این رقابت از تمامی دانش‌آموزان برای ایجاد یک ابرقهرمان با استفاده از فناوری‌ نانو دعوت به عمل می‌آید؛ ابرقهرمانی که قرار است مشکلات، چالش‌ها و جرم‌های موجود در اجتماع را حل کند.
در این رقابت‌، دانش‌آموزان برای اندیشیدن به‌منظور ساخت یک ابرقهرمان به چالش کشیده می‌شوند؛ ابرقهرمانی که قرار است از توان و نیروی فناوری‌ نانو استفاده کند. بنیاد ملی علم و پیشگامی فناوری‌ نانو در آمریکا قصد دارد با این رقابت‌ها، علاقه به علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) را در دانش‌آموزان ایجاد کند.
میهایل روکو از مشاوران ارشد بنیاد ملی علم می‌گوید: «با افزایش تعداد دانش‌جویانی که به جذابیت‌های فناوری‌ نانو علاقه‌مند می‌شوند، ما پتانسیل‌های جدیدی به دست می‌آوریم و می‌توانیم در حوزه‌هایی نظیر محاسبات، مخابرات، پزشکی و محیط‌زیست دستاوردهای تازه‌ای به دست آوریم. این نسل جدید می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه فناوری‌ نانو ایجاد کند. این رقابت به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا علاقه علمی خود را با خلاقیت‌ ترکیب کنند.»
سال گذشته اولین دوره این رقابت‌ها برگزار شد و در آن بیش از ۱۱۵ دانش‌آموز از سراسر آمریکا شرکت داشتند. برنده رقابت، نانوانسانی بود که می‌توانست با سرطان مقابله کند. این ابرقهرمان از نانوپوششی استفاده کرده بود که مانع از دزدیده شدن توسط آدم‌رباها می‌شد.
لیزا فریدرسدورف از مدیران دفتر هماهنگی پیشگامی ملی فناوری‌ نانو می‌گوید: «تعداد و کیفیت مقالات ارائه شده در رقابت سال گذشته بسیار جالب توجه بود. من بسیار مشتاقم که ببینم، دانش‌آموزان برای این دوره از مسابقات چه پیشنهادی ارائه می‌کنند. قرار است در رقابت سال جاری، در مورد ۴ چالش مختلف دانش‌آموزان طرح‌هایی را ارائه کنند.»
چهار حوزه مورد نظر برای مسابقه سال جاری عبارتند از:
عدالت: استفاده از فناوری‌ نانو برای مقابله با جرائم
آسودگی: استفاده از فناوری‌ نانو برای کمک به قربانیان خشکسالی، فقر و بیماری‌ها
سلامت: استفاده از فناوری‌ نانو برای درمان بیماری‌ها و جراحات
محیط‌زیست: استفاده از فناوری‌ نانو برای تولید انرژی پاک، کنترل آلودگی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
دانش‌آموزان باید طرح‌های خود را درباره ایجاد یک ابرقهرمان برای این مسابقه ارسال کنند. تیم داوران ۱۵ نفر را به مرحله نیمه‌نهایی دعوت می‌کند و بعد وبینارهایی برای این طرح‌ها برگزار می‌شود و دست آخر برای رأی‌گیری در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.