نانوکاتالیست ارزانی برای تبدیل CO2 به اتانول

محققان نانوکاتالیست ارزان قیمتی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان در یک مرحله، دی‌اکسیدکربن را به اتانول تبدیل کرد.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی اوک ریج در دپارتمان انرژی آمریکا، اقدام به ارائه روشی کردند که با استفاده از آن می‌توان دی‌اکسید کربن را به اتانول تبدیل کرد. برای این کار از نانوذرات کربن و مس استفاده می‌شود. نتایج این پروژه می‌تواند برای کاهش میزان گاز گلخانه‌ای در اتمسفر مفید باشد.
آدام روندینان از محققان این پروژه که نتایج یافته‌های خود را در نشریه ChemistrySelect به چاپ رسانده می‌گوید: «ما به‌صورت تصادفی موفق به کشف این فرآیند شدیم. ما در حال مطالعه روی مرحله اول این واکنش بودیم که دریافتیم تمام واکنش به‌صورت کامل انجام می‌شود.»
محققان این پروژه، کاتالیستی از جنس مس، کربن و نیتروژن تولید کردند و به آن ولتاژ اعمال نمودند. این کار موجب شروع یک واکنش شیمیایی پیچیده می‌شود که فرآیند سوختن را معکوس می‌کند.این گروه  با استفاده از فناوری‌ نانو، کاتالیست مورد نیاز خود را تولید کردند؛ کاتالیستی که دارای چندین سایت واکنش بود. این گروه نشان دادند دی‌اکسید‌کربن موجود در آب با راندمان ۶۳ درصد تبدیل به اتانول شده‌است. به‌صورت معمول، این گونه‌ روش‌های الکتروشیمیایی منجر به تولید مخلوطی از محصولات در مقادیر کم می‌شود.
روندیون از محققان این پروژه می‌گوید: «ما دی‌اکسیدکربن حاصل از سوختن را وارد این فرآیند نموده و به‌صورت انتخابی، اتانول تولید کردیم. معمولاً این فرآیند تنها با یک کاتالیست ایجاد نمی‌شود.»
کاتالیست مورد استفاده محققان، ترکیبی از نانوذرات مس و کربن است که به دلیل راهبرد مبتنی بر فناوری‌ نانو، هزینه تولید آن کم بوده و نسبت به فلزاتی نظیر پلاتین ارزان‌تر است.
این گروه نشان دادند که وجود ساختارهای نوک‌تیز در این کاتالیست موجب شده تا فرآیند تبدیل دی‌اکسیدکربن به اتانول با کارایی بالاتری انجام شود. مزیت این روش آن است که در آن از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده شده و این فرآیند در دمای اتاق در محیط آبی قابل انجام است.
این گروه تحقیقاتی معتقد است که از این روش می‌توان برای مصارف صنعتی استفاده کرد. با این حال محققان به دنبال بهینه‌سازی این روش هستند.