ارائه «سامانه نانودستکاری» در حاشیه کنفرانس روباتیک چین

گروه روبات در شرکت HIT فناوری جدیدی که یک نوع سامانه نانودستکاری است را در حاشیه کنفرانس روباتیک ۲۰۱۶ چین عرضه کرده‌است. این ابزار امکان دستکاری با دقت نانومتری را فراهم می‌کند.

گروه روبات HIT یکی از تولیدکنندگان بزرگ روبات در چین است. این گروه آخرین سامانه نانودستکاری (NanoManipulation) خود را در حاشیه کنفرانس روباتیک ۲۰۱۶ در بیجینگ چین ارائه کرد. این سامانه نانوروباتیک توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده و فرصت‌های زیادی در حوزه دستکاری مواد در مقیاس نانومتری ایجاد کرده است.
با چند سال تحقیق و توسعه، گروه روبات HIT دستاوردهای متعددی در حوزه حسگری به دست آورده است. این گروه موفق به ترکیب حسگرهای موقعیتی با سامانه‌های نانودستکاری درمیکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) شده‌است. با این کار سامانه نانودستکاری به دقت بالاتری رسیده به طوری که بالاترین درجه خودکار بودن در جهان را کسب کرده است. با غلبه بر این مشکل، این شرکت امکان تجاری‌سازی نانوروبات‌ها را فراهم کرده است.
این ابزار نانودستکاری دارای چهار بازو برای عمل است. از این فناوری می‌توان در پزشکی استفاده کرد. همچنین محققان می‌توانند با استفاده از این فناوری، نانومواد را با دقت بسیار بالایی دستکاری کنند.
ژو لی از مدیران این گروه می‌گوید: «ما فرصت‌های زیادی در حوزه نانودستکاری مشاهده می‌کنیم. این فناوری می‌تواند در مقیاس نانومتری کاربرد زیادی داشته باشد، به طوری که از آن برای کارهایی که معمولاَ در مقیاس‌های بزرگتر توسط دست انسان انجام می‌شود، استفاده 
می‌شود.»
برای توسعه این فناوری، تحقیقات زیادی در مؤسسه فناوری هاربین انجام شده‌است. این گروه از دیرباز یکی از شرکت‌های اصلی توسعه دهنده روبات در چین بوده، به طوری که ساخت روبات‌های فضایی را نیز در برنامه‌های خود داشته است. در حال حاضر HIT روی فناوری نانودستکاری متمرکز شده‌است.
گروه روباتی HIT در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد که از طرف دولت ایالتی، حمایت‌های مالی را نیز دریافت کرده است. این گروه برای شرکت‌های مختلف با توجه به سفارش 
آن‌ها، محصولاتی را تولید می‌کند.
کنفرانس روبات جهانی توسط انجمن علم و فناوری چین و وزارت صنعت این کشور برگزار شده‌است که در آن متخصصان مختلفی در حوزه روباتیک شرکت داشته‌اند.