۱۰۰ حلقه چاه در مناطق محروم با استفاده از فناوری‌ نانو نیترات زدایی می‌شوند

عصر شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۹۵، تفاهم‌نامه ای با حضور وزیر نیرو، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و دبیر ستاد فناوری نانو امضا شد تا بر اساس آن، تاسیسات حذف آرسنیک و نیترات با استفاده فناوری نانو بر روی ۱۰۰ حلقه چاه در مناطق محروم نصب شود.

این تفاهم نامه پس از موفقیت شرکت «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» در پروژه نیترات‌زدایی از آب  چاه منعقد شد. این پروژه با رایزنی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو به اجرا درآمد و شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران، مسئولیت نظارت و پایش نتایج  را برعهده داشت.
پس از اطمینان از موفقیت امیز بودن این فناوری، عصر شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۹۵، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان با حضور وزیر نیرو، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دبیر ستاد فناوری نانو امضا شد. براساس این تفاهم‌نامه، هزینه ساخت  سیستم  تصفیه آرسنیک و نیترات و نصب آن بر روی ۱۰۰ حلقه چاه در مناطق محروم، از سوی انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان تامین می‌شود.

گزارش خبری درباره این رویداد در ادامه آمده است؛

محققان شرکت «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» پس از ۱۸ ماه کار تحقیقاتی موفق به توسعه دانش فنی روش الکترودیالیز انتخابی شامل طراحی استک و ساخت منابع تغذیه ویژه جهت جدایش انتخابی یون‌ها و کاهش مصرف انرژی در اجرای پروژه‌های نیترات‌زدایی از آب آشامیدنی با استفاده از این فناوری شدند. با استفاده از این روش، نیترات موجود در آب تا حدود ۱۰ ppm کاهش می‌یابد.

filereader.php?p1=main_3b2479c7781cd355d

این فناوری پیش از این در اختیار آمریکا و شرکت‌هایی از رژیم صهیونیستی بود که با تلاش محققان کشورمان، ایران به‌عنوان سومین دارنده این فناوری شناخته شد.

حذف انتخابی نیترات، هزینه عملیاتی پایین، عمر غشاها بیش از ۵ سال، درصد بسیار پایین پساب و قابلیت افزایش مقیاس دستگاه، از مهم‌ترین مزایای روش الکترودیالیز انتخابی است.

در ادامه گزارش تصویری این سامانه آمده است؛