تولید ماده مرجعی برای تشخیص سرطان

شرکت سراکر لایف ساینس (SeraCare Life Sciences) با همکاری موسسه ملی فناوری و استاندارد (NIST) قصد دارد تا ماده استانداردی برای تشخیص DNA سرطانی در بدن تولید کند

سراکر لایف ساینس (SeraCare Life Sciences) یکی از تولید کنندگان بزرگ ادوات تشخیصی در جهان است. این شرکت همکاری مشترکی با موسسه ملی فناوری و استاندارد (NIST) آمریکا آغاز کرده است تا در قالب یک پروژه سه ساله اقدام به تولید ماده استانداردی مبتنی بر DNA برای تشخیص سرطان کنند.
این ماده استاندارد قادر است DNA تومور که به صورت آزاد در بدن در حال گردش هستند را شناسایی کند. تشخیص این رشته‌ها می‌تواند برای شناسایی سرطان و رصد آن مناسب باشد. نیاز جدی برای تولید چنین مواد استانداردی وجود دارد.
ماده استانداردی که این گروه تولید خواهد کرد حاوی رشته‌های مشخص از DNA بوده که در آن بخش‌هایی است که مکمل رشته‌های جهش‌یافته سرطانی هستند. در صورت وجود DNA سرگردان سرطانی در بدن، این رشته‌ها با آنها جفت شده و پایدار می‌شوند که برای این کار نیاز به فناوری وجود دارد که توسط این شرکت ارائه شده است. این ماده استاندارد قادر است در بدن با غلظت بسیار کم (در حد ۰٫۱ درصد) DNA های سرطانی را پیدا کند.
براساس توافق انجام شده، سراکر فناوری ماده مرجع DNA را بدست می‌آورد و NIST نیز روش‌های اندازه‌گیری مبتنی بر PCR را برای این کار ایجاد می‌کند. با این کار می‌توان از این فناوری در سراسر جهان استفاده کرد.
این همکاری مشترک منجر به تولید ماده استاندارد و کالیبره شده‌ای می‌شود که می‌توان برای اندازه‌گیری DNA تومورها در بدن مورد استفاده قرار داد.
NIST قصد دارد تا توزیع این ماده را به آزمایشگاه‌های مختلف، به عهده بگیرد. هدف از این کار مقایسه نتایج این آزمایشگاه‌ها است.
راسسل گارلیک از محققان شرکت سراکر می‌گوید: « همکاری NIST و سراکر می‌تواند مکمل داشته‌های این دو مجموعه باشد. NIST می‌تواند از تجربه سراکر در بخش تولید ادوات تشخیصی استفاده کند و از سوی دیگر می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این ماده، توسعه آن را تسریع کند.»
کنث کول رهبر این گروه تحقیقاتی در NIST می‌گوید: « این مقایسه بین ازمایشگاهی می‌تواند به NIST کمک کند تا برچالش اندازه‌گیری این ماده و ارائه فناوری تشخیص سرطان غلبه کند.»