نانوزیست‌حسگری برای شناسایی ترکیبات موجود در عرق بدن

محققان نوعی نانوزیست‌حسگر ساخته‌اند که می‌تواند به صورت دائمی برخی ترکیبات نظیر الکل را در عرق بدن شناسایی کند. این فناوری به پلیس کمک می‌کند تا افراد خاطی را به سادگی شناسایی کند. قیمت کم و سهولت کاربرد از مهمترین ویژگی‌های این ابزار است.

محققان بخش مهندسی نانو در مؤسسه ملی تصویربرداری زیست‌پزشکی موفق به ساخت نانوزیست‌حسگری شده‌اند که می‌توان آن را همانند یک خالکوبی روی دست قرار داد و از آن برای تعیین برخی فاکتورهای بدن استفاده کرد. این نانوزیست حسگر با قرار گرفتن روی پوست بدن می‌تواند جریان الکتریکی به آن اعمال کند. با این کار سطح الکل را در عرق اندازه‌گیری و در نهایت این اطلاعات به تلفن همراه منتقل خواهد شد.
این فناوری می‌تواند برای جلوگیری از برخی جرائم اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل سهولت کاربرد به سرعت می‌تواند در هرجایی استفاده شود. این فناوری نسبت به فناوری‌های رصد الکل در بدن، بهبودهای قابل توجهی داشته است. ادوات اندازه‌گیری الکل از روی تنفس قادر به رصد دائمی سطح الکل نیستند و به سادگی با شستشوی دهان می‌توان در نتیجه کار اشکال وارد کرد. البته ادوات قابل پوشیدن جدیدی نیز برای این کار ساخته شده است که بسیار گرانقیمت بوده و به سادگی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما این دستگاه جدید با طول یک اینچ، ضمن انعطاف پذیری و قیمت پایین، طاف‌پذیر بوده و به سادگی در تمام طول روز قابل استفاده است.
این نوآوری قطعاً دارای بازار خوبی خواهد شد. براساس اطلاعات سازمان MADD آمریکا روزانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این کشور پس از صرف نوشیدنی‌های الکلی رانندگی می‌کنند که تنها یک سوم از آن‌ها به دام پلیس می‌افتند. وجود این حسگرها به پلیس برای مقابله با این جرائم کمک شایانی می‌کند.