عرضه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران

محصولات مبتنی بر فناوری نانو در هشتمین نمایشگاه بین‎المللی هوایی ایران که از ۲۶ تا ۲۹ آبان‎ماه در جزیره کیش برگزار می‌گردد، در معرض دید صنعتگران، فعالان و علاقه‌مندان این حوزه قرار خواهد گرفت.

هرساله نمایشگاه‌های هوایی به‏‌منظور ارائه محصولات هوایی برای متقاضیان و علاقه‌مندان این صنعت برگزار می‎شود. برگزاری ده‌ها نمایشگاه در اروپا و آمریکا و دیگر نقاط جهان مبین توسعه و پیشرفت همه جانبه در این حوزه است. مهم‌ترین نمایشگاه صنعت هوایی کشور در ابعاد بین‌المللی «نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران» است که توسط سازمان منطقه آزاد کیش، سازمان صنایع هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌های کشور هر دو سال یک‌بار در جزیره کیش برگزار می‌شود.

شرکت‌های فناوری نانو نیز با رویکرد آشناسازی صنایع کشور با کاربردهای فناوری نانو و استفاده از فرصت‌های تجاری و فنی این فناوری در نمایشگاه هوایی ایران شرکت خواهند کرد. بر این‎اساس، با توجه به نیازهای شرکت‎های فعال در حوزه هوانوردی، محصولات مبتنی بر فناوری نانو که در این صنعت کاربرد دارند، ارائه خواهد شد.

محصولاتی که در غرفه فناوری نانو ارائه خواهند شد عبارتند از:

۱- نانوپوشش‌ها: نانوپوشش سخت و مقاوم که شامل پوشش‌های نانوساختار سخت و مقاومی است که با اعمال بر روی سطوح قطعات، ابزارها و قالب‌های مورد استفاده در صنعت هوایی که تحت خوردگی، سایش و فرسایش هستند، باعث ایجاد مقاومت بالا در آنها شده و تا ۱۰ برابر عمر آنها را افزایش می‌دهد.

۲- صنعت نساجی: در این نمایشگاه، فناوری نانو در صنعت نســاجی نیز در سه حوزه تولید نانوالیاف، اصلاح منســوجات با اســتفاده از فناوری نانو و تولید محصولات نانوکامپوزیتی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

۳- نانوکامپوزیت‎ها: بزرگ‌ترین معضل انواع قطعات پلیمری مخصوصا در زمینه صنایع هوایی مشکلات ناشی از خواص فیزیکی، مکانیکی و حرارتی پایین پلیمرها خصوصا در دماهای پایین می‌باشد. فناوری نانو خواص قطعات کامپوزیتی مورد استفاده در این صنعت را به صورت قابل ملاحظه‎ای بهبود داده است. محصولات شرکت‌های راموآلیبرت، پارسا پلیمر شریف، آریا پلیمر پیشگام و همچنین شرکت رادسیس پوشش در حوزه نانوکامپوزیت‌ها و پلیمرها در این دوره از نمایشگاه هوایی نمایش داده خواهد شد.

۴- رنگ‌های نانویی: با توجه به استفاده گسترده از رنگ‌ها در صنعت هوایی، نانورنگ‌هایی همچون رنگ ترافیکی، رنگ رسانا، رنگ آنتی‌استاتیک، پوشش آب گریز، رنگ‌های پودری و رنگ‌های خودتمیزشونده که به صورت تجاری در داخل کشور تولید و قابل عرضه می‌باشد، در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

۵- پلاسمای سرد: با بهره‌گیری از دستگاه مجهز به فناوری پلاسمای سرد می‌توان عملیات مختلفی مانند ایجاد گروه‌های عاملی مورد نظر، دفع انواع لکه‌های آبی و روغنی، بهبود ترشوندگی، خواص آنتی‌استاتیک، فعال‌سازی سطوح، بهبود رنگ‌پذیری و چسبندگی را در دمای پایین انجام داد. از جمله نقاط قوت استفاده از سامانه پردازش پلاسمای تحت خلاء می‌توان به هزینه پایین مواد مصرفی، کنترل‌پذیری، یکنواختی بالای فرآیند و حداقل تاثیر بر بافت منسوج  اشاره کرد.

۶- نانومواد: با توجه به اهمیت تولید نانومواد در داخل کشور و افزایش روزافزون کاربرد این مواد در صنعت هوایی، شرکت‌های داخلی تامین‎کننده، نگاه ویژه‌ای به تولید این نانومواد دارند که این محصولات نیز در این نمایشگاه ارائه خواهند شد.

لازم به ذکر است غرفه فناوری نانو (غرفه A116) از ۲۶ تا ۲۹ آبان‎ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش، پذیرای صنعتگران و علاقه‌مندان این حوزه خواهد بود.