گزارش‌های صنعتی در زمینه کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت هوایی منتشر شد

گزارش‌های صنعتی «مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت هوایی» و «مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در ابزارهای مورد استفاده در صنعت هوایی» از مجموعه گزارش‌های صنعتی فناوری نانوپوشش با هدف آشناسازی فعالان صنایع مختلف کشور با کاربردهای

در این گزارش‌ها تلاش شده تا ضمن مرور مشکلات قطعات و ابزارهای مورد استفاده در صنعت هوایی در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی، با نگاهی به فناوری نانوپوشش‌ها برای حل آنها راهکاری ارائه داد. ایجاد پوشش‌های نانوساختار بر روی قطعات صنعت هوایی و ابزارهای برش و تراش از جمله این راهکارهاست که سال‌هاست به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

در گزارش «مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت هوایی» علاوه‌بر پیش‌بینی بازار جهانی نانوپوشش‌ها در صنعت هوایی، انواع پوشش‌های سخت و مقاوم، معرفی و دسته‌بندی شده‌اند. کاربردهای نانوپوشش در لایه‌نشانی اجزا موتورهای توربینی و هوایی و همچنین مواد و پوشش‌های مورد استفاده در موتور جت نیز به‌عنوان کاربردهای تجاری‌سازی شده نانوپوشش‌ها در صنعت هوایی، در این گزارش بررسی شده است. نسخه الکترونیکی این گزارش از اینجا قابل دریافت است.

ایجاد پوشش‌های نانوساختار بر روی ابزارهای برش و تراش از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنعت هوایی است که در گزارش «مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در ابزارهای مورد استفاده در صنعت هوایی» مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش نیز اقتصاد نانوپوشش‌ها در ابزارهای صنعت هوایی و چالش‌های مهم صنعت هوایی ذکر شده است و با توجه به اینکه شرکت میتسوبیشی به‌عنوان یک مجموعه فعال در صنعت هوایی برای ساخت بدنه هواپیما، موتور و ارابه فرود هواپیما از ابزارآلات خاصی که دارای پوشش‌های متنوعی هستند، استفاده می‌کند، در این گزارش از تجربه این شرکت برای آشنایی با کاربردهای این فناوری بهره گرفته شده است. نسخه الکترونیکی این گزارش از اینجا قابل دریافت است.

قابل ذکر است این دو گزارش صنعتی در نمایشگاه بین‌المللی «صنایع هوایی و هوانوردی ایران» که از ۲۶ تا ۲۹ آبان‎ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار خواهد شد، در دسترس بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.