تأییدیه اولیه «فناوری نانولیپوزم» برای مقابله با سرطان کبد

یک شرکت فعال در حوزه نانودارو، موفق به دریافت تأییدیه اولیه از FDA برای فناوری نانولیپوزم شده‌است. این نانودارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کبد طراحی شده‌است.

شرکت کیستون نانو (Keystone Nano) اعلام کرد که وزارت غذا و داروی آمریکا (FDA) تأییدیه‌ای برای داروی ضد سرطان کبد این شرکت ارائه کرده است. این تأییدیه اهمیت زیادی برای کیستون نانو دارد و می‌تواند به این شرکت در بدست آوردن انحصاری بازار داشته باشد.
جف دویسون از مدیران شرکت کیستون نانو می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که این تأییدیه برای نانومحصول ما صادر شده‌است. این تأییدیه می‌تواند توسعه نانولیپوزم سرامیدی ما موسوم به KN-001 را تسریع کند؛ دارویی که به‌صورت ویژه برای درمان سرطان کبد طراحی شده‌است.»
این تأییدیه اولیه به دنبال آزمایش‌های تحقیقاتی متعددی که این شرکت انجام داده، صادر شده‌است. این آزمون‌ها هم در محیط آزمایشگاهی و هم روی موجودات زنده انجام شده و ثابت کرده است که این نانودارو قادر است سلول‌های سرطان را از بین ببرد بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی وارد شود. در واقع این نانودارو می‌تواند بدون ایجاد سمیت در بدن، به بیمار کمک کند.
سرامیدها پیش از این برای درمان سرطان مورد استفاده قرار نگرفته بود. به همین دلیل، شرکت کیستون نانو یک فرمولاسیون منحصر به فرد از نانولیپوزم برای رهاسازی اثربخش سرامید به دورن سلول‌های سرطانی ارائه کرده است. کیستون نانو تعداد زیادی آزمون پیش بالینی برای این دارو انجام داده تا اثربخشی و ایمنی آن را اثبات کند و در نهایت این دارو برای انجام آزمون بالینی آماده شود.
در آمریکا سالانه ۲۵ هزار نفر در اثر سرطان کبد جان خود را از دست می‌دهند و آمار مرگ و میر در سراسر جهان بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر است. در حال حاضر هیچ روش اثربخشی برای این بیماری ارائه نشده‌است.
این شرکت با همگرایی علوم زنده و فناوری‌ نانو به دنبال یافتن روشی مطمئن و کارا برای مقابل با سرطان کبد است. این شرکت از نانوذرات فسفات کلسیم و لیپوزم برای هدف‌گیری انتخابی سلول سرطانی استفاده کرده است. این فناوری به‌صورت ۱۱ پتنت به ثبت رسیده و ۲۲ پتنت دیگر در مسیر ثبت قرار دارد.