حضور فعال ایران در نوزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو در کشور سنگاپور

نوزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) از ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه ۹۵ در کشور سنگاپور برگزار شد.

در این اجلاس حدود ۱۴۰ نماینده از ۱۹ کشور دنیا شامل آلمان، آمریکا، آفریقای جنوبی، استرالیا، ایران، انگلستان، برزیل، چین، روسیه، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، فرانسه،کانادا، کره جنوبی، مالزی، هند، هلند، حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی استانداردسازی فناوری نانو پرداختند.

اجلاس‌‌های دوره‌‌ای کمیته بین‌‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، حدوداً سالی یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بررسی پروژه‌ها و پیشنهادهای ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است.

در این اجلاس پیش نویس سه استاندارد بین المللی که با مسئولیت ایران در حال تدوین است، مطرح گردید. اولین این استانداردها با عنوان «نانوکلی – ویژگی ها و روش‌‌های اندازه گیری»،  مورد بحث وبررسی قرار گرفت. استاندارد دوم، مربوط به “نانوفیلترهای هوای مبتنی بر نانوالیاف” بود. در این استاندارد، ویژگیها و پارامترهای مهم نانوفیلترهای مبتنی بر نانو الیاف و روش‌‌های اندازه گیری و ارزیابی کارایی آنها مشخص می شود. این استاندارد با مسئولیت یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولیدکننده نانوفیلتر در حال تدوین است. استاندارد سوم «ارزیابی ایمنی نانوذرات در محیط‌‌های آبی با استفاده از نشانگر آرتمیا» نام داشت. این استاندارد هم اکنون، در مراحل پایانی تدوین خود قرار دارد که در این اجلاس مقرر شد در صورت عدم ارائه نظرات تخصصی جدید، برای رای گیری نهایی به اعضا ارسال شود.

علاوه بر موارد فوق، پیشنهاد تدوین یک استاندارد جدید نیز از سوی ایران ارائه گردید. این استاندارد مرتبط با نانوسیالات و کاربرد آنها در انتقال حرارت است.
گفتنی است در این اجلاس تصمیم مهمی مبنی بر ایجاد کارگروه جدیدی با عنوان کارگروه محصولات و کاربردهای فناوری نانو، از سوی اعضای کمیته اتخاذ گردید که در کنار چهار کارگروه قبلی این کمیته بین المللی و به عنوان کارگروه پنجم شروع به کار خواهد نمود.