خیز سامسونگ برای فروش نانوتراشه خود به اپل

سامسونگ فناوری ساخت تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را راه‌اندازی کرده است. این شرکت به دنبال فروش این فناوری به اپل برای استفاده در آیفون ۸ است. هر چند اپل ترجیح می‌دهد که این فناوری را از شرکت دیگری به جز سامسونگ خریداری کند.

شرکت سامسونگ اخیراً فناوری پردازشگرهای ۱۰ نانومتری را به تولید انبوه رسانده است. این اولین بار در جهان است که نانوتراشه‌ای ۱۰ نانومتری در صنعت نیمه‌هادی ساخته می‌شود. این فناوری از اوایل سال آینده میلادی قابل استفاده در تلفن‌های همراه است.
عملکرد این نانوتراشه نسبت به فناوری‌های رایج، ۲۷ درصد  عملکرد بهتری دارد و مصرف انرژی آن ۴۰ درصد کمتر است. از سوی دیگر تعداد تراشه‌ها در هر ویفر ۳۰ درصد بیشتر از فناوری ۱۴ نانومتری است. فناوری ۱۰ نانومتری دو سال بعد از تولید انبوه فناوری ۱۴ نانومتری پا به عرصه ظهور گذاشته است.
یون جونگ شیک از مدیران شرکت سامسونگ می‌گوید: «تولید انبوه AP 10 نانومتری نشان‌دهنده قدرت رقابت‌پذیری این شرکت در فناوری پردازشگرهای کوچک است.»
سامسونگ اعلام کرده که نسل دوم پردازشگرهای ۱۰ نانومتری را تا پایان سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهد کرد. این فناوری نسخه بهبود یافته محصول فعلی خواهد بود. این فناوری قرار است در تراشه‌های شرکت کوالکام استفاده شود.
هنوز استفاده از این تراشه در تلفن‌های همراه آیفون ۸ شرکت اپل نهایی نشده‌است. در حال حاضر اپل برای تولید آیفون ۷ از تراشه‌های شرکت TSMC تایوان استفاده می‌کند؛ شرکتی که رقیب سامسونگ است. مدت‌هاست که اپل به دنبال یک تولیدکننده جدید تراشه است تا جایگزین شرکت سامسونگ کند. سامسونگ رقیب جدی اپل در ساخت تلفن همراه است.
کوالکام که از مشتریان قدیم شرکت سامسونگ است، اخیراً در گزارش‌های خود اعلام کرده که قصد دارد از محصولات شرکت TSMC استفاده کند. این شرکت نیز فناوری تراشه‌های ده نانومتری خود را از سال آینده راه‌اندازی می‌کند. درصورت تحقق این وعده، احتمالاً از سال آینده اپل به مشتریان فناوری تراشه‌های ۱۰ نانومتری شرکت TSMC اضافه خواهد شد.