پزشکی و خودروسازی، مشتری اصلی بازار نانوپوشش‌های آنتی‌باکتریال

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که پزشکی و صنعت خودروسازی به ترتیب بالاترین مشتری بازار نانوپوشش‌های آنتی‌باکتریال هستند. هر چند طی سال‌های آتی، صنعت آرایشی بهداشتی نیز به جمع مشتریان این حوزه اضافه خواهد شد.

ظهور فناوری‌ نانو تأثیر شگرفی روی اقتصاد جهانی گذاشته است. تولید نانوذرات در مقیاس صنعتی چند سالی است که آغاز شده و این نانوساختارها را می‌توان در طیف وسیعی از محصولات مشاهده کرد. فناوری‌ نانو کاربردهای متعددی پیدا کرده به طوری که از فناوری حسگری، روباتیک، فناوری پردازش، پزشکی و زیست‌فناوری از این فناوری نوظهور متأثر هستند.
نانوپوشش‌ها به‌صورت روزافزودن در حال گسترش بوده و کاربردشان در صنایعی نظیر پلاستیک، فلز، شیشه، منسوجات و سرامیک در حال افزایش است. معمولاً نانوپوشش‌ها دارای خواص ضدلک و آبگریز بوده و امکان ایجاد ویژگی‌هایی نظیر رسانایی، رنگی بودن و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و دما در آن‌ها وجود دارد. نانوپوشش‌ها معمولاً میان محیط و محصول قرار می‌گیرند و تعامل محصول با فضای پیرامون را مدیریت می‌کنند.
عفونت باکتریایی یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان ادوات پزشکی است، این نوع عفونت‌ها سالانه جان بسیاری را می‌گیرند و موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری به بخش پزشکی می‌شوند. برای حل این مشکل، راهبردهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از پوشش‌های ضدباکتری است. در این نانوپوشش‌ها، معمولاً یک ترکیب ضدباکتری را وارد ساختار نانوپوشش می‌کنند تا خواص آنتی‌باکتریال ایجاد کند. این نانوپوشش‌ها کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از خودروسازی گرفته تا ساختمان دارند.
صنعت خودروسازی یکی از عوامل رشد بازار نانوپوشش‌هاست. افزایش تقاضا در صنعت پزشکی نیز موجب رشد بازار این نانوپوشش‌ها شده‌است. از دیگر عوامل تأثیرگذار در بسط و گسترش بازار نانوپوشش‌ها می‌توان به تقاضا در بخش تصفیه آب، بسته‌بندی مواد غذایی و سلامت اشاره کرد.
در بخش سلامت نیز تولید انبوه ادوات پزشکی تأثیر به سزایی در گسترش بازار نانوپوشش‌های آنتی‌‌باکتریال دارد. ایمپلنت‌های پزشکی نیز سهم بالایی در این حوزه دارند.
بعد از بخش پزشکی، صنعت خودروسازی را باید دومین مصرف کننده نانوپوشش‌های آنتی‌باکتریال دانست. انتظار می‌رود که در سال‌های آتی تقاضا هم در بخش سلامت و هم در خودروسازی برای استفاده از نانوپوشش‌های آنتی‌باکتریال افزایش یابد.
دغدغه‌های زیست محیطی و سلامت از جمله عوامل محدود کننده این فناوری است. پیش‌بینی‌های اخیر حاکی از آن است که صنعت لوازم آرایشی نیز از مشتریان نانوپوشش خواهد بود.
آمریکا و اروپا بزرگترین بازار نانوپوشش‌های آنتی‌باکتریال رادر اختیار دارند. جزئیات بیشتر این بازار را می‌توان در گزارشی که توسط مؤسسه فیوچرمارکت منتشر شده مطالعه کنید.