پیشرفت تجارت گرافن در انگلستان

شرکت اپلاید گرافن اولین سفارش خرید گرافن را از سوی یک شرکت تولید کننده کامپوزیت دریافت کرده است.‌

یک شرکت در شمال شرق انگلستان اقدام به تولید تجاری گرافن کرده است. گرافن در سال ۲۰۰۴ کشف شد و کشف این ماده دریافت جایزه نوبل را برای دو دانشمندان دانشگاه منچستر به همراه داشت. تولید تجاری این ماده توسط این شرکت اندکی بعد از انتقاد یکی از اعضاء پارلمان انگلستان مبنی بر کاهش سرمایه گذاری روی این ماده انجام شده است؛ این سازمان اخیراً از صنایع بریتانیا به جهت شکست در سرمایه‌گذاری روی این ماده انتقاد کرده بود.
کمیته انتخاب علم و فناوری پارلمان انگلستان اخیراً پرسشنامه‌ای برای توسعه و تجاری‌سازی گرافن توزیع کرده است. این پرسشنامه بعد از ۱۲۰ میلیون پوند سرمایه‌گذاری دولتی روی تحقیقات ۵ ساله در این حوزه، انجام شد. هر چند بعد از این انتقاد، شرکت اپلاید گرافن متریالز اولین سفارش تولید و کاربرد تجاری را برای نانوپلاکت گرافنی دریافت کرد. این سفارش توسط شرکت سنچرکامپوزیت انجام شده تا گرافن مورد نیاز برای تقویت ساختارهای کامپوزیتی را از این شرکت خریداری کند. سنچر کامپوزیت قصد دارد تا از گرافن برای تقویت چوب‌های ماهیگیری استفاده کند.
جان مابیت از مدیران شرکت اپلاید گرافن می‌گوید که قرارداد بعدی نیز احتمالاً سال آینده منعقد شود؛ این قرارداد برای تأمین گرافن به منظور استفاده در رنگ‌های ضدخوردگی است. گرافن تولید شده توسط این شرکت قابلیت بهبود مقاومت در برابر نفوذ رطوبت را داراست.
مابیت می‌گوید: «گرافن خودش نمی‌تواند به تنهایی فروش داشته باشد، بلکه باید به مردم ثابت کنید که ترکیب آن با دیگر مواد چه ویژگی‌هایی می‌تواند ایجاد کند. ما راهکاری ارائه می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوان هزینه تولید را کاهش داد و در عین حال دیگر ویژگی‌های ماده را بهبود داد. در حال حاضر بین ۲۵ تا ۴۰ شرکت در سراسر جهان وجود دارند که گرافن تولید می‌کنند. این شرکت‌ها در شرایط مشابه ما بوده و از نظر حجم تولید و فروش همانند ما هستند.»
البته روش تولید گرافن این شرکت که به صورت پتنتی به ثبت رسیده با دیگر روش‌های مورد استفاده توسط شرکت‌ها تفاوت دارد. این روش مبتنی بر استفاده از کراک کاتالیستی الکل است.