ثبت پتنت «دارو-نانوپلیمر» ضدسرطان در USPTO

یک شرکت توسعه دهنده داروی ضدسرطان، اخیراً پتنت مربوط به فناوری ترکیبی دارو-نانوپلیمر را در دفتر USPTO به ثبت رسانده است. این روش دارورسانی، امکان وارد کردن انتخابی داروی شیمی‌درمانی را به درون سلول‌های سرطانی فراهم می‌کند.

شرکت رکسان فارماکیوتیکالز (Rexahn Pharmaceuticals) در حوزه توسعه داروهای ضدسرطان فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر روی توسعه نسل جدیدی از روش درمان سرطان کار می‌کند. رکسان اخیراً اعلام کرده که این شرکت پتنت جدیدی مربوط به محصول RX-21101 این شرکت است که یک روش رهاسازی دارو است، در دفتر USPTO به ثبت رسانده است. در این روش داروی دوستاکسل به‌صورت مستقیم به درون سلول‌های تومور تزریق می‌شود؛ این کار با استفاده از نوعی نانوپلیمر انجام می‌شود.
سوزداک، مدیرعامل رکسان، می‌گوید: «ما بسیار خرسندیم که مالکیت معنوی یافته علمی خود را به ثبت رساندیم. این فناوری یک نوآوری برای رهاسازی دارو است که در آن از سامانه ترکیبی دارو- نانوپلیمر (NPDCS) استفاده شده‌است. این روش مبتنی بر فناوری‌ نانو، قابلیت استفاده برای شیمی‌درمانی‌های مختلف را داراست. این روش به‌صورت مکمل برای روش‌های درمانی فعلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»
RX-21101 یک نانوپلیمر همراه با دوستاکسل است که در آن دارو به کمربند پلیمر متصل می‌شود؛ کمربندی که در واقع عامل هدف‌گیری روی آن قرار دارد. این کمربند، سلول سرطانی را پیدا کرده و دارو را وارد آن می‌کند. با این کار سلول‌های سالم دست‌نخورده باقی می‌مانند. کارایی این روش نسبت به روش‌های رایج بالاتر بوده و به دلیل اثرات جانبی کمتر، آسیب کمتری به بدن بیمار وارد می‌شود.
به محض وارد شدن دارو به درون سلول‌های سرطانی، این ساختار شکسته شده و داروی ضدسرطان آزاد می‌شود. ترکیب پلیمر و دارو، فرمولاسیونی منحصر به فرد بوده که فناوری آن در اختیار شرکت رکسان است.
در این پتنت، موضوع پلتفورم فناوری ترکیب دارو-نانوپلیمر مطرح شده که مزایای زیادی نسبت به روش‌های ترکیبی رایج دارد. برای مثال، این فناوری می‌تواند داروی شیمی‌درمانی محلول در آب را وارد سلول سرطانی کند. این روش فعالیت زیستی داروها را افزایش می‌دهد و امکان ترکیب چندین دارو را با هم فراهم می‌کند. در این روش امکان درمان انواع سرطان‌های صلب وجود دارد.