دست یاری Huawei به سوی دانشگاه منچستر

شرکت هوواوی قرارداد همکاری مشترکی با دانشگاه منچستر و مؤسسه ملی گرافن منعقد کرده تا روی کاربردهای گرافن در ادوات الکترونیکی کار کنند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

شرکت چینی هوواوی (Huawei) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفن همراه در این کشور است. این شرکت اخیرا همکاری مشترکی با چند دانشگاه تراز اول جهان در بریتانیا آغاز کرده است که فرصت‌های تازه‌ای به هوواوی برای حضور در اروپا ایجاد می‌کند. هوواوی قصد دارد با کمک این دانشگاه‌ها، پایه‌های نوآوری را در چند دهه آینده برای محصولات خود پی‌ریزی کند.
یکی از مواهب این همکاری مشترک، نزدیک شدن به بازار بریتانیا، سهولت حمل و نقل، استفاده از فضای قانونمند این کشور و نیروی کار با کیفیت بالاست.
تاکنون هوواوی نزدیک به ۱۰ میلیون پوند در بخش آکادمیک بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها روی استفاده از گرافن در محصولات الکترونیکی بوده است. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری خود را به ۲ میلیارد دلار برساند.
دینگ ژیلیانگ از اساتید دانشگاه چین می‌گوید: «زمانی که وارد حوزه تحقیق و توسعه می‌شوید، شرکت‌ها بیشتر تمایل به توسعه دارند تا تحقیق. به همین دلیل است که همکاری دانشگاه و صنعت ضروری بوده و موجب تقویت تحقیقات پایه می‌شود. این نوع همکاری‌ها فاصله میان دانشگاه وصنعت را پر می‌کند.»
ادوارد بروستر از مدیران بخش مخابرات هوواوی می‌گوید: «اکنون بیش از ۲۰ پروژه همکاری با دانشگاه‌های مختلف بریتانیا داریم. ما اطمینان داریم که این همکاری‌ها افزایش خواهد یافت.»
جیمز بیکر، مدیر بخش کسب و کار مؤسسه ملی گرافن و دانشگاه منچستر، می‌گوید: «ارتباط اولیه ما با شرکت هوواوی از طریق کوستیا نوفوسلف، برنده جایزه نوبل، شکل گرفت.»
دو استاد دانشگاه منچستر به‌صورت مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۰ شدند. شرکت هوواوی یک قرارداد دو ساله تحقیقاتی با دانشگاه منچستر منعقد کرده است تا روی کاربرد گرافن در ادوات الکترونیکی کار کند. بیکر معتقد است که این پروژه می‌تواند دانشگاه و بازار را به هم نزدیکتر کند. همچنین تیم تحقیقاتی هوواوی فرصت همکاری با ۲۵۰ محقق را در این دانشگاه پیدا می‌کند.