نانومحصولی که از ترکیب گرافن و پلیمر بدست می‌آید

شرکت رویال دی‌اس‌ام اخیرا محصول پلیمری با نام تجاری دینما به بازار عرضه کرده است که می‌تواند استحکام دوچرخه‌ها را افزایش دهد. این محصول درصورت ترکیب شدن با گرافن ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند.

احتمالا تاکنون درباره گرافن شنیده‌اید ماده‌ای جادویی با پتانسیل‌های بالا که می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. شرکت رویال دی‌اس ام (Royal DSM) اخیرا محصولی با نام تجاری دینما (Dyneema) به بازار عرضه کرده است که پلی‌اتیلن با وزن مولکولی بالا است. این شرکت در حوزه سلامت و تغذیه فعالیت دارد و در حال حاضر با دو شرکت کستلی و اکستنبو وارد همکاری مشترک شده‌است. این دو شرکت از دینما برای بهبود محصولات ورزشی و مواد غذایی با نام تجاری Alpecin استفاده کرده‌اند.
در حال حاضر این الیاف در دوچرخه‌ها استفاده شده تا استحکام آنها را بالا ببرد و همچنین موجب راحتی دوچرخه‌سوار می‌شود. در مجموع این الیاف مانع از آسیب‌دیدن دوچرخه‌سوار می‌شوند. این الیاف را می‌توان در رشته‌های دیگر به کار گرفت و در نهایت نخ‌های مقاوم برای ماهی‌گیری تولید کرد و یا دستکش‌های مقاوم در برابر بریدگی تولید کرد.
دینما اولین بار در سال ۲۰۱۵ در دوچرخه‌ها به کار گرفته شد و در تور دو فرانسه مورد استفاده قرار گرفت.
آنچه تاکنون اتفاق افتاده، استفاده از این ماده در ترکیبات صلب بوده که دلیل این امر، وجود مقاومت کم این ساختارها بوده است.
حال اگر الیاف کربنی نظیر گرافن با دنیما ترکیب شود ارزش افزوده بیشتری به این محصول نهایی افزوده می‌شود. یکی از نتایج این ترکیب، افزایش ۱۰۰ درصدی در جذب انرژی است. همچنین محصول ۱۵ برابر مستحکم‌تر از فولاد می‌شود که این ویژگی موجب افزایش دامنه استفاده از این ماده در دوچرخه‌ها می‌شود.
دینما هم در بدنه و چرخ دوچرخه‌ به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. این شرکت در حال حاضر با نام‌های تجاری مختلفی در بخش تولید دوچرخه در حال همکاری است که در سال ۲۰۱۸ نتایج این همکاری بیشتر دیده می‌شود.
این شرکت در حال توسعه محصول جدیدی از دینما بوده که دارای رنگ سفید طبیعی است.