نشست آشنایی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) جهت ورود به عرصه ترویج و توسعه دانشجویی فناوری نانو

نشست انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) با هدف آشنایی بیشتر این انجمن‌ها با فضای نهادهای ترویجی فناوری نانو جهت ورود به عرصه ترویج و توسعه دانشجویی این فناوری، ۱۶ آذرماه همزمان با روز دانشجو در محل بنیاد آموزش فناوری نانو برگزار شد.

در این نشست که با حضور خانم قلی‌زاده کارشناس انجمن‌های علمی دانشگاه الزهرا(س) و ۱۰ نفر از دبیران و نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی نانوفناوری، شیمی، مکانیک، برق، ریاضی، مهندسی فناوری اطلاعات، فیزیولوژی تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار)، مهندسی صنایع و علوم کامپیوتر این دانشگاه به مدت ۲ ساعت در محل بنیاد آموزش فناوری نانو برگزار شد، مهندس مهدی رحمانی مدیر شبکه نهادهای ترویجی فناوری نانو، به معرفی سازوکار فعالیت‌های نهادهای ترویجی فناوری نانو، روند ثبت یک نهاد ترویجی نانو، آیین‌نامه‌های حمایتی ستاد نانو و فعالیت‌های مرتبط به ترویج و توسعه دانشجویی این فناوری پرداخت.

نکات برجسته صحبت‌های مهندس رحمانی به این شرح است:

– ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی به دلیل حضور نیروی انسانی جوان، خلاق و داوطلب در توسعه فناوری نانو تأثیرگذار است و پیشرفت‌های حال حاضر کشور در حوزه فناوری نانو مرهون تلاش نهادهای ترویجی فعال در این فناوری است و تلاش مستمر و شبانه‌روزی نهادهای ترویجی عامل زنده ماندن جریان توسعه فناوری نانو است.

– مسئولین انجمن‌های علمی دانشجویی زمان اندک فعالیت و حضور در انجمن را مغتنم شمرده و از این فرصت برای بسترسازی روند پایدار فعالیت‌های جاری و ایجاد اشتغال دانشجویان و افراد فعال در انجمن پس از فراغت از تحصیل بهره جویند.

– کارآفرینی، تولید ثروت و تأمین و تربیت نیروی انسانی مستعد علمی و اجرایی در حوزه فناوری از فعالیت‌هایی است که انجمن‌های علمی دانشجویی با توجه به ماهیت خود پتانسیل تحقق آنها را دارند.

– فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در سطحی بالاتر از فضای آموزشی حاکم بر دانشگاه‌ها قرار دارند و توجه به فضای علمی کاربردی فعال و پویای حاکم بر انجمن‌های دانشجویی و ارتباط پیوسته آنها با شرکت‌ها و مراکز صنعتی و آموزشی خارج از دانشگاه، انجمن‌های علمی دانشجویی را به مراکزی قوی و چابک در توسعه فناوری در کشور مبدل کرده است.

– حمایت‌های مادی و معنوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت فرهنگی دانشگاه پیام‌نور، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی سازمان سماء، معاونت فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر مراکز علمی و دانشگاهی از انجمن‌های دانشجویی حاکی از نقش و ارزش بالای این گروه‌ها در آینده علمی و صنعتی کشور است.

– فضای فناوری نانو کشور از نظر تأمین نیروی انسانی، فضایی پویا و متکی به خود است که جذب و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت‌ها و پروژه‌های آن غالباَ از میان فعالان این حوزه به ویژه نیروهای جوان و مستعد انجام می‌گیرد و  حضور تعداد زیادی از فعالان گذشته نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو در برنامه و پروژه‌های حال حاضر ستاد نانو سندی بر این موضوع است.

– با توجه به اینکه آینده فناوری نانو کشور در دست دانشجویان است، مسئولین انجمن‌های علمی دانشجویی باید با داشتن برنامه خوب و دقیق مبتنی بر نیازهای کشور، تلاش و پشتکار، مدیریت قوی و ایجاد گفتمان‌های نوین، فضای توسعه فناوری در کشور را تضمین کنند.

– وجود برنامه‌ها و حمایت‌های ترویجی ستاد نانو مانند مسابقه ملی فناوری نانو، المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، حمایت از رویدادهای ترویجی و آموزشی فناوری نانو، حمایت از نشریات دانشجویی فناوری نانو، آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو، سایت آموزش فناوری نانو، دوره‌های توان‌افزایی مروجین فناوری نانو و تورهای فناورانه دانشجویی نانو بستری مناسب برای آغاز فعالیت گروه‌های دانشجویی علاقمند به فعالیت در ترویج و توسعه فناوری نانو است.

شایان ذکر است، در حال حاضر تعداد ۱۰۶۸ نهاد ترویجی فناوری نانو در ستاد نانو به ثبت رسیده است که شامل ۳۰۱ (۲۸٪) گروه دانشجویی، ۱۴۴ (۱۳٪) شرکت آموزشی، ۴۷۰ (۴۴٪) نهاد ترویجی آموزش و پرورش و ۱۵۳ (۱۴٪) مورد سایر نهادهای ترویجی است.

گفتنی است، ستاد توسعه فناوری نانو از سال ۱۳۹۱ شبکه نهادهای ترویجی فناوری نانو را ایجاد کرده است و حمایت از گروه‌های دانشجویی و نهادهای ترویجی فعال در ترویج و توسعه این فناوری را در دستور کار قرار داده است.

شیوه‌نامه ثبت نهادهای ترویجی و آیین‌نامه‌های حمایتی در بخش ترویج قابل مشاهده و دریافت است.