عرضه تجاری سامانه خنک‌کننده برای محاسبات کوانتومی

شرکت آکسفورد سامانه خنک‌کننده‌ای را تولید کرده که می‌توان از آن برای محاسبات کوانتومی استفاده کرد. این خنک‌کننده نسبت به فناوری‌های رایج از مزایای مختلفی برخوردار کرد.

شرکت آکسفورد اینسترومنتز (Oxford Instruments) اعلام کرد محصول جدید خود از خانواده Cryofree را موسوم به IO به بازار عرضه کرده است.
این ابزار برای اندازه‌گیری‌های مختلف در بخش پنجره‌های نوری، شیلدهای مغناطیسی، سیم‌های سیگنال‌دهی بهینه شده و مغناطیس‌های ابررسانای مجتمع مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد شناساگر دما پایین شامل حسگرهای لبه انتقالی (TES)، شناساگر القاء سینتیکی (KID) و شناسایگر فوتون منفرد (SPD) است. از این ابزار می‌توان برای مشخصه‌یابی ادوات کوانتومی و کیوبت‌ها استفاده کرد.
IO این امکان را برای شناساگرها، ادوات کوانتومی و پرتوها فراهم می‌سازد تا فشرده‌تر بوده و نسبت به یخچال‌های رایج با عملکرد بهتری عمل کنند. تاکنون یخچال‌های دی‌مغناطیس‌شده آدیاباتیک (ADR) به‌عنوان فناوری رایج خنک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته اما این سامانه‌ها نیز با مشکلاتی همراه بوده است. برای مثال، توان سردکنندگی محدودی دارند که انجام برخی آزمایش‌ها را دشوار می‌سازد. این سامانه‌ها برای انجام آزمایش‌های مستمر مناسب نیستند. اما IO بدون نیاز به پیچیدگی خاصی، قادر است آزمایش‌های مستمر را ممکن سازد.
IO دارای ویژگی‌های لازم برای استفاده در حسگرهای کوانتومی بوده به طوری که می‌توان از آن برای خنک کردن این ادوات استفاده کرد. از آنجایی که این سامانه بسیار فشرده است، فضای کمی نیاز داشته و به راحتی می‌توان آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرد.
گوستا تلبرگ از مدیران شرکت آکسفورد می‌گوید: « حسگرهای کوانتومی و شناساگرهای کرایوژنتیک نقش مهمی در فیزیک، مخابرات کوانتومی، پزشکی و امنیتی خواهند داشت. ما خوشحالیم که محصول جدیدی برای این بازار و برای توسعه فناوری‌های کوانتومی ارائه کرده‌ایم. نسل جدید Triton که ارائه کردیم می‌تواند نیازهای صنعت در بخش میلی‌کلوین را برآورده سازد. در حال حاضر فناوری TritonXL به‌صورت گسترده در حال استفاده در بخش محاسبات کوانتومی بوده و معرفی IO می‌تواند پنجره‌های تازه‌ای به سوی بازار شناساگرها باز کند.»
این محصول در کنفرانسی به زودی رونمایی می‌شود. شرکت آکسفورد محصولات مختلفی در حوزه فناوری‌های کوانتومی دارد. این محصولات امکان تحقیق در مقیاس اتمی را فراهم می‌کند.