ترکیب نانولوله‌کربنی و پسماند مواد غذایی برای ذخیره‌سازی انرژی

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه آیندهوون هلند موفق شدند با ترکیب نانولوله‌های کربنی و پسماند مواد غذایی، ترکیبی برای ذخیره‌سازی انرژی تولید کنند. این ماده قادر است انرژی را به‌‌صورت گرما ذخیره کند.

انرژی‌های به دست آمده از نور خورشید و باد را می‌توان در طول روز مصرف کرد.  ذخیره سازی انرژی و استفاده از آن در زمان‌های دیگر معمولاً در باتری‌ها انجام می‌شود و در حال حاضر باتری‌ها کانون توجه محققان هستند.
اخیرا مقاله‌ای با عنوان Nanoscale Heat Transfer in Carbon Nanotubes – Sugar Alcohol Composite as Heat Storage Materials در نشریه Physical Chemistry C منتشر شده که در آن راهبرد جدیدی را برای تولید باتری ارائه شده است. در این روش از الکل‌های شکر برای این کار استفاده شده‌است؛ ماده‌ای که به‌صورت پسماند در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گروه با ترکیب پسماند مواد غذایی و نانولوله‌ کربنی موفق به تولید ترکیبات ساخت باتری شدند.
طی سال‌های اخیر، تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش بوده است و وزارت انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که این افزایش همچنان ادامه داشته باشد. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، استفاده از باتری‌ها نیز افزایش خواهد یافت. این فناوری‌ها نسبت به انرژی‌های مکانیکی و شیمیایی از مزایای زیادی برخوردارند. یکی از روش‌های ذخیره‌سازی انرژی، استفاده از گرماست. محققان برای این کار پیشنهاد استفاده از الکل‌های شکر را می‌دهند تا بتوان بر محدودیت‌ موجود در مسیر ذخیره‌سازی انرژی به‌صورت گرما غلبه کرد.
هویچن ژانگ و همکارانش به مطالعه این موضوع پرداختند که چگونه می‌توان نانولوله‌ کربنی را با پسماند مواد غذایی، جهت استفاده برای ذخیره‌سازی انرژی، ترکیب کرد.
این گروه تحقیقاتی به آنالیز این پدیده پرداختند تا نشان دهند که با تغییر ابعاد نانولوله‌ کربنی و استفاده از انواع مختلف الکل‌های شکر چگونه خواص ذخیره‌سازی انرژی در باتری تغییر می‌کند. این گروه نشان دادند که انتقال حرارت در یک ترکیب، با کاهش قطر نانولوله‌ها، خواص انتقال حرارت کاهش می‌یابد. این گروه به این نتیجه رسیدند که افزایش دانسیته منجر به انتقال بهتر حرارت می‌شود.