استفاده از نانوذرات نقره و تیتانیوم برای ضدعفونی کردن چرم‌

محققان اتریشی نشان دادند که می‌توان از نانوذرات نقره و تیتانیوم برای ضدعفونی کردن چرم استفاده کرد. در حال حاضر از مواد شیمیایی سمی برای این کار استفاده می‌شود که آلودگی‌هایی را در محصول نهایی به جای می‌گذارد.

تولیدکنندگان چرم معمولا از مواد شیمیایی سمی مختلفی نظیر حلال‌های آنتی‌باکتریال آلی استفاده می‌کنند که منجر به آلودگی در محصول نهایی می‌شود. یک تیم تحقیقاتی به رهبری رابرت فرانز از دانشگاه مونتان اتریش اقدام به استفاده از نانوذرات نقره تیتانیوم کردند که می‌تواند جایگزین زیست‌سازگاری برای ترکیبات رایج در این صنعت باشد.
فرانز و همکارانش نتایج یافته‌های خود را در سمپوزیوم بین‌المللی AVS 2016 ارائه کردند. این پروژه با همکاری محققانی از رومانی و پرتغال انجام شده‌است.
این گروه ترکیبی از نانوذرات تیتانیوم و نقره را با خواص آنتی‌باکتریال مورد استفاده قرار دادند. زمانی که مواد فرآوری شده با دی‌اکسید تیتانیوم در معرض تابش فرابنفش قرار می‌گیرد خواص آنتی‌باکتریال ظاهر می‌شود. در واقع این فلز نقش کاتالیزور را ایفاء کرده و مواد آلی چسبیده به سطح را از بین می‌برد. نانوذرات نقره که به داشتن خواص ضدمیکروبی شهرت دارند در حال حاضر در صنعت نساجی برای ممانعت از بروز بوی بد در اثر فعالیت‌های میکروبی استفاده می‌شوند.
این گروه از روشی موسوم به کندوپاش مغناطیسی برای ایجاد نانوذرات در آزمایشگاه استفاده کردند. در یک مخزن خلاء، که هوا زدوده شده، با استفاده از پلاسما شعله ایجاد شده تا سطح پردازش شود. با این کار نانوذرات نقره و دی‌اکسید تیتانیوم روی سطح قرار می‌گیرد. آنها اکسیژن را به پلاسما افزودند تا روی سطح فیلمی ایجاد کنند. این فرآیند منجر به تولید نانوذراتی می‌شود که به‌صورت تجاری در بازار نیستند. محققان این پروژه معتقداند که روش آنها به سادگی قابل استفاده در مقیاس صنعتی است.
این گروه تحقیقاتی دو مسیر مختلف را برای آزمایش نانوذرات روی چرم مورد استفاده قرار دادند. در یک روش، آنها نانوذرات نقره-تیتانیوم را با پلیمر لایه‌ای و سطح چرم ترکیب کردند. نتایج نشان داد که این روش به‌صورت موفقیت‌آمیزی می‌تواند تجاری‌سازی شود. این گروه دوام این چرم‌ها را زمانی که با این روش پردازش شدند مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که دوام این چرم‌ها نسبت به چرم‌هایی که با روش‌های رایج بدست آمده بیشتر است.