بیست کشور برتر جهان در انتشار مقالات فناوری نانو در سال ۲۰۱۶

بر اساس گزارش بانک اطلاعات استت نانو، چین و آمریکا در مجموع نزدیک به نیمی از مقالات نانو در سال ۲۰۱۶ را منتشر کردند. هند ،کره جنوبی و آلمان در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس آمار استت نانو تا پایان دسامبر ۲۰۱۶ حدود ۱۳۷۵۰۰ مقاله مرتبط با فناوری نانو در پایگاه داده Web of Science نمایه شده است که معادل ۹٫۵ درصد از کل مقالات نمایه شده در این پایگاه در سال ۲۰۱۶ را شامل می‌شود. از این تعداد، سهم چین ۳۴ درصد و ایالات متحده ۱۶ درصد بوده است. چین همچنان به روند صعودی خود در انتشار مقالات نانو ادامه می‌دهد و در حال حاضر تعداد مقالات نانوی آن بیش از دو برابر آمریکا و ۱٫۲ برابر کل اتحادیه اروپاست. هند، کره جنوبی و آلمان در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند. ایران نیز با افزایش سهم حدود ۰٫۸ درصد، بالاتر از ژاپن در رده ششم قرار گرفته است. ژاپن تا سال ۲۰۱۱ چهارمین کشور در انتشار مقالات نانو بود ولی در سالهای گذشته با کاهش تدریجی سهم مقالات نانوی خود در رده هفتم قرار دارد. علاوه بر ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، فرانسه و روسیه هم در سال ۲۰۱۶ با کاهش سهم روبرو بودند.

فهرست بیست کشور اول در انتشار
مقالات نانو در سال ۲۰۱۶

Share (%)

Nano-articles

Country

Rank

۳۴٫۵۱

۴۷,۴۵۵

China

۱

۱۶٫۲۵

۲۲,۳۳۷

USA

۲

۸٫۰۵

۱۱,۰۶۶

India

۳

۶٫۱

۸,۳۸۶

South Korea

۴

۵٫۷۹

۷,۹۶۳

Germany

۵

۵٫۵۲

۷,۵۸۳

Iran

۶

۵٫۰۶

۶,۹۵۲

Japan

۷

۳٫۸۶

۵,۳۱۳

France

۸

۳٫۶۶

۵,۰۳۸

UK

۹

۳٫۰۴

۴,۱۷۸

Spain

۱۰

۳

۴,۱۲۴

Russia

۱۱

۲٫۸۴

۳,۹۰۱

Italy

۱۲

۲٫۴۸

۳,۴۰۶

Australia

۱۳

۲٫۱۹

۳,۰۱۸

Canada

۱۴

۲٫۰۶

۲,۸۳۱

Taiwan

۱۵

۱٫۸۱

۲,۴۸۹

Saudi Arabia

۱۶

۱٫۸

۲,۴۷۱

Brazil

۱۷

۱٫۶۷

۲,۳۰۰

Poland

۱۸

۱٫۵۸

۲,۱۷۰

Singapore

۱۹

۱٫۵

۲,۰۵۶

Turkey

۲۰

از بین ۲۰ کشور اول دنیا در این رده‌بندی ۹ کشور از آسیا و اقیانوسیه هستند و در کل، بیش از نیمی از انتشارات نانو مربوط به کشورهای آسیایی و استرالیا بوده است. از آمریکای لاتین تنها برزیل در بین ۲۰ کشور برتر قرار دارد. بهترین کشور آفریقایی نیز در این رده‌بندی، مصر است که با انتشار ۱۴۲۳ مقاله در رده بیست و پنجم قرار دارد. آفریقای جنوبی نیز به عنوان دومین کشور آفریقایی در رده سی و پنجم جای گرفته است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

توزیع جغرافیایی انتشارات فناوری
نانو در سال ۲۰۱۶

جدول کامل این شاخص را از این لینک میتوانید مشاهده کنید.