حمایت از پروژه نانوکارخانه‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال

بنیاد دکتر کارل هلموت ابرل در راستای حمایت از تحقیقاتی نوآورانه، حمایت مالی ۳۰۰ هزار دلاری برای دانشگاه کونستانز در نظر گرفته است. این حمایت مالی برای توسعه فناوری ساخت نانوکارخانه‌هایی روی سطح به منظور مقابله با تکثیر باکتری‌ها هزینه خواهد شد.

بنیاد دکتر کارل هلموت ابرل جایزه سال ۲۰۱۶ خود را به دانشگاه کونستانز اعطا‌ء کرد. این جایزه با رقم ۳۰۰ هزار یورو برای حمایت از تحقیقات نوآورانه به این دانشگاه اختصاص داده شده‌است. این حمایت مالی برای انجام یک پروژه تحقیقاتی و نوآورانه هزینه خواهد شد. این پروژه در حوزه علم مواد زیست‌شناسی شیمیایی بوده که مسیر تازه‌ای در این حوزه‌ها ایجاد خواهد کرد.
پاتوژن‌های باکتریایی معمولا مشکلات جدی ایجاد می‌کنند معمولا برای مقابله با آنها آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. این کار موجب بروز مقاومت می‌شود. لازم است که از تکثیر باکتری‌ها روی سطوح مختلف جلوگیری کرد تا عفونتی ایجاد نشود و نیاز به آنتی‌بیوتیک نباشد.
سباستین پولارز و دیوید شلک ایده جدیدی برای این کار ارائه کردند. آنها نانوکارخانه‌هایی را روی یک سطح ایجاد کردند که حاوی مواد شیمیایی است. این ترکیبات بدون دخالت انسان رهاسازی می‌شوند و باکتری‌ها را از بین می‌برند. از این فناوری برای ممانعت از تکثیر باکتری‌ها روی سطح می‌توان استفاده کرد.
این نانوکارخانه شامل نانوذراتی می‌شود که در یک اسفنج قرار دارد، اسفنجی که حاوی حفره‌هایی با فضای خالی است. این حفره‌ها دارای قطر ۵ نانومتری هستند. مواد شیمیایی در این حفره قرار می‌گیرد تا باکتری‌ها را از بین ببرد.
این نانوکارخانه‌ها، گونه‌هایی از اکسیژن فعال را رهاسازی می‌کند که پاتوژن‌ها نسبت به آن بی‌دفاع هستند. همچنین می‌توان در آن آنزیم‌هایی را قرار داد که برای هضم باکتری مناسب هستند.
محققان قصد دارند به دو هدف مختلف در دراز مدت برسند. اول این که ذرات مختلفی را روی سطح قرار دهند تا خواص آنتی‌باکتریال بسیار قوی از خود نشان دهند. دوم این که این نانوکارخانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که نیاز خویش را، خود تامین کنند. یعنی این که مواد مورد نیاز برای تولید مواد فعال را خود تامین کرده و نیاز به پرکردن آنها نباشد.
پولارز استاد رشته مواد عاملی معدنی در دانشگاه کونستانز است و شلک دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی این دانشگاه است.