افتتاح مرکز تحقیقاتی بین‌المللی فناوری‌نانو در هند

در راستای توسعه همکاری میان کشورهای BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، یک مرکز تحقیقاتی ویژه فناوری‌نانو در دهلی‌نو راه‌اندازی شد. دو دانشمند روسی و ژاپنی اقدام به افتتاح این مرکز کردند که قرار است پروژه‌های تحقیقاتی مشترک میان این کشورها در این مرکز انجام شود.

یک مرکز تحقیقاتی در حوزه فناوری‌نانو در دانشگاه جامیا میلیا اسلامی هند راه‌اندازی شد. این مرکز که در شهر دهلی‌نو هند قرار دارد توسط ولادیمیر شور از دانشگاه فدرال اورال و سومیو ایجیما که دانشمندی ژاپنی در حوزه نانولوله‌کربنی است، افتتاح شده‌است.
یکی از رسانه‌های دانشگاه اورال می‌نویسد: « ولادیمیر شور به همراه سومیو ایجیما از ژاپن این مرکز تحقیقاتی را در دهلی‌نو افتتاح کردند. سومیو ایجیما فیزیکدان ژاپنی است که برای اولین بار در جهان موفق به مشاهده نانولوله‌های کربنی شده‌است. این مرکز برای انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در مسیر ساخت نانوادوات، نانومواد، نانوساختارها و نانوزیست‌فناوری تاسیس شده‌است.»
شور به رسانه‌ها گفت: « براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، تحقیقات مشترک با همکارانی از هند و چین در این مرکز تحقیقاتی تدارک دیده شده‌است. ما برای دریافت حمایت‌های مالی از چند دانشگاه مختلف در هند و چین درخواست داده‌ایم. همچین برای تامین هزینه از کشورهای BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز درخواست حمایت شده‌است.»
نشستی نیز در یکاتورینبرگ در ماه سپتامبر برگزار شده که ماحصل آن تصمیم‌گیری برای برگزاری یک کارگاه سالانه بود. این کارگاه محل مناسبی برای بحث درباره مسائل مربوط به تحقیق و توسعه و همچنین معرفی فناوری‌های جدید است. این کارگاه می‌تواند برای یافتن روش‌های جدید همکاری مشترک میان کشورهای BRICS نیز مورد استفاده قرار گیرد.
اوایل سال ۲۰۱۶، دفتر مرکزی شبکه دانشگاه BRICS در دانشگاه فدرال اورال راه‌اندازی شد. این دفتر روی پروژه‌های آموزشی برای تربیت افراد حرفه‌ای تمرکز دارد. همچنین این شبکه به دنبال تربیت نیروهایی است که بتوانند مهارت لازم برای ارائه روش‌ها و راهکارهای نوآورانه در مسائل اقتصادی و اجتماعی را داشته باشند.