سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت برزیلی و سوئیسی در حوزه نانودارو

دو شرکت دارویی از سوئیس و برزیل سرمایه‌گذاری مشترکی روی ساخت یک مرکز تحقیقاتی در برزیل انجام دادند تا نیازهای تحقیقاتی خود را در حوزه فناوری‌ نانو از طریق اجرای برنامه‌‌های این مرکز تأمین کنند. مدیریت این مرکز به عهده یک کمیته راهبری مشترک است.

شرکت سوئیسی فرینگ فارماکیوتیکالز (Ferring Pharmaceuticals) وارد همکاری مشترک با شرکت برزیلی آک‌لابراتوریز فارماکیوتیکوس (Aché Laboratórios Farmacêuticos) شده‌است. این دو شرکت به دنبال توسعه نانودارو با هدف بهبود کیفیت داروها هستند. از سال ۲۰۱۷، یک مرکز و یک برنامه تحقیق و توسعه با عنوان Nanotechnology Innovation Laboratory Enterprise (NILE) با میزبانی مرکز تحقیق و توسعه آک در سائوپولو برزیل راه‌اندازی خواهد شد. سرمایه این مرکز توسط این دو شرکت تأمین شده و مدیریت آن به عهده یک کمیته راهبری مشترک است.
این مرکز به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو در سامانه‌های رهاسازی دارو است تا در روش‌های درمانی آتی از این فناوری استفاده شود. این برنامه مطابق با نیازهای هر یک از این شرکت‌ها طراحی شده‌است. فرینگ با این برنامه به دنبال استفاده از پپتیدها و پروتئین‌ها در بخش سلامت است. آک نیز یک پلتفورم راهبردی برای تسریع روش‌های درمانی پیاده‌سازی می‌کند تا با استفاده از آن محصولات بهتری به بازار عرضه کند.
آلن هریس از مدیران بخش تحقیق و توسعه فرینگ می‌گوید: «پپتیدها و پروتئین‌ها از راه خوراکی وارد بدن می‌شوند، اما به دلیل فعالیت‌های زیستی و پایداری کم آن‌ها در روده، اثربخشی کمتری دارند.»
پاول نیگرو، مدیرعامل شرکت آک، می‌گوید: «توسعه روش‌های درمانی جدید با استفاده از مواد رایج اما با سیستم‌های رهاسازی دارویی هوشمند می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک شایانی کند. با همکاری مشترک از طریق تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌نانو، ما می‌توانیم محیط علمی منحصر به فردی ایجاد کنیم تا بر این چالش‌های پزشکی غلبه کنیم.»
اخیراً با برگزاری کارگاه بین‌المللی در حوزه فناوری‌ نانو، این مرکز کار خود را آغاز کرده است. این کارگاه در ۱-۲ دسامبر سال ۲۰۱۶ در برزیل با شرکت افراد متخصص بین‌المللی برگزار شد. در این کارگاه اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های سراسر دنیا شرکت داشتند.