نانوپوششی که کارایی پیل‌های خورشیدی را ۱۷درصد افزایش می‌دهد

محققان فنلاندی با الهام از طبیعت موفق به ساخت نانوپوششی شدند که می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی را ۱۷ درصد افزایش دهد. این نانوپوشش میزان انعکاس نور از سطح را کاهش می‌دهد. این فناوری مورد توجه شرکت تسلا قرار گرفته است.

ما معمولاً به طبیعت برای الهام گرفتن نگاه می‌کنیم. طبیعت به ما کمک می‌کند تا فناوری‌های جدیدی را ایجاد کنیم. یکی از این حوزه‌ها که طبیعت در آن بسیار الهام‌بخش است، تولید انرژی خورشیدی است. گیاهان نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کنند.
محققان دانشگاه اولو در فنلاند با بررسی برگ درختان و الهام از آن، پوششی ارائه کردند که می‌تواند برای تولید انرژی به کار گرفته شود. این پوشش میزان جذب انرژی خورشید را افزایش داده و مانع از انعکاس آن می‌شود. این فناوری برای شرکت‌هایی نظیر تسلا بسیار جذاب است.
پوششی که این گروه تحقیقاتی تولید کرده‌اند، دارای مورفولوژی نانومقیاس است. این پوشش موجب افزایش جذب نور خورشید نمی‌شود، بلکه مانع از هدر رفت نوری می‌شود که به سطح رسیده است. با این کار مقدار انرژی تولید شده افزایش می‌یابد. محققان نشان دادند که با استفاده از این پوشش، کارایی پیل خورشیدی ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.
ضخامت پوشش مورد استفاده محققان بسیار کم بوده و از آن می‌توان برای پوشش‌دهی مواد مختلف نظیر شیشه و سیلیکون استفاده کرد؛ بدون این که ظاهر این مواد تغییر کند.
شرکت تسلا چندی پیش از پیل خورشیدی شیشه‌ای خود رونمایی کرد؛ پیلی که روی سقف خانه‌ها قابل استفاده است. الون ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، معتقد است که این شرکت روی فناوری کار می‌کند که محققان فنلاندی در این پروژه به آن رسیده‌اند. این پوشش می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی را با کاهش انعکاس نور افزایش دهد.
محققان دانشگاه اولو معتقداند می‌توان این پوشش را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که کارایی نهایی آن باز هم افزایش یابد. آن‌ها درصدد استفاده از مدل‌های مختلف هستند تا با الهام از طبیعت، این فناوری را بهبود دهند.
الون ماسک می‌گوید که تسلا با همکاری شرکت ۳M روی شیشه‌های حاوی پیل خورشیدی کار می‌کند، این یافته می‌تواند در توسعه این شیشه‌ها نقش مهمی داشته باشد و کارایی آن‌ها را افزایش دهد.