رشد بازار داروهای پروتئینی و تغییر جدی در صنعت داروسازی

تغییر روند جدی در صنعت داروسازی در حال شکل‌گیری است، به طوری که شرکت‌ها قصد دارند به جای مواد شیمیایی از ترکیبات پروتئینی برای تولید دارو استفاده کنند. ایمنی و اثربخشی بالا از جمله عوامل مؤثر در توسعه این بازار بوده، همچنین افزایش جمعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن نیز در توسعه این بازار نقش مهمی دارد. آمریکا بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.

صنعت داروسازی در حال حرکت به سوی استفاده از داروهای مبتنی بر پروتئین است. در حال حاضر بیشتر داروها از مواد شیمیایی هستند، در حالی که صنعت داروسازی متمایل به استفاده از داروهای مبتنی مواد پروتئینی است که حلالیت و کارایی بالا و سمیت کمتری دارند.
بازار داروهای پروتئینی به چند بخش تقسیم می‌شود: داروهای آنتی‌بادی، هورمون‌های پپتیدی، محصولات خونی و آنزیم‌ها.
بخش داروهای آنتی‌بادی یکی از سریع‌ترین رشد‌ها را در این بازار تجربه کرده است. از جمله این داروهای آنتی‌بادی تجاری‌ شده می‌توان به Adcetris اشاره کرد. امروزه لیست بلندی از پپتیدها وجود دارد که دارای خواص دارویی ضدسرطان هستند. از آن جمله می‌توان به آمیلین و پراملینتید اشاره کرد.
پیشرفت‌های مستمر در حوزه فناوری‌ نانو و پروتئومیک موجب بهبود و اثربخشی داروهای مبتنی بر پروتئین می‌شود. پیشرفت‌های انجام شده در سامانه‌های رهاسازی دارویی و افزایش سریع بیماری‌های مزمن از جمله عوامل رشد این بازار است.
از نقطه نظر جغرافیایی، آمریکای شمالی بزرگترین بازار را در این حوزه به خود اختصاص داده است که ایالات متحده بیشترین سهم را در این بازار دارد. بیشتر بازیگران اصلی این حوزه در کشور آمریکا قرار دارند و در نتیجه بیشتر داروهای مبتنی بر پروتئین، برای اولین بار در این منطقه تولید و توزیع شده‌اند.
از دیگر عوامل مؤثر در این بازار، افزایش جمعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های مبتنی بر سیستم ایمنی بدن است. بعد از آمریکا، اروپا و آسیا قرار دارند. کشورهایی نظیر چین، هند، برزیل و مکزیک در این حوزه قرار دارند.
از بازیگران اصلی این حوزه می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:
Eli Lilly, Abbott Laboratories, UCB Group, Schering-Plough Corporation, Genentech Inc., Johnson & Johnson, Bristol-Myers Squibb, Novo Nordisk, Biogen Idec, Dendreon Corporation و Amgen Inc