طراحی نانوذراتی در نقش واکسن ضد تب دانگ

محققان نانوذراتی طراحی کردند که به‌عنوان واکسن ضدتب دانگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نانوذرات با نوعی پروتئین پوشش داده شده که موجب تولید آنتی‌بادی در بدن موش‌ها می‌شود.

سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از ۱۲۰ کشور جهان به تب دانگ مبتلا می‌شوند که مشکلات بسیاری برای بیماران به وجود می‌آورد. تلاش‌های زیادی برای ساخت واکسن این بیماری انجام شده‌است. اخیراً مقاله‌ای در PLOS Neglected Tropical Diseases منتشر شده که در آن روش ساخت نوع جدیدی از نانوذرات ارائه شده که می‌تواند به‌عنوان واکسن مورد استفاده قرار گیرد. این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به‌دست آمده است.
پیش از این تلاش شده بود تا از ویروس زنده تب دانگ برای ساخت واکسن استفاده شود که موجب بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن شده‌است. چهار نوع تب دانگ وجود دارد که ابتلا به هر یک از آن‌ها موجب می‌شود تا فرد نسبت به واکسن عکس‌العمل نامناسبی نشان دهد. کارایی برخی از واکسن‌های ساخته شده پایین بوده و لازم است واکسنی ساخته شود که نسبت به هر چهار نوع تب مؤثر باشد.
پژوهشگران دانشگاه کارولینا موفق به طراحی و ساخت نانوذراتی شدند که دارای شکل و ابعاد مختلف هستند. این نانوذرات با فناوری تکثیر ذرات با الگوی خشک (PRINT) ساخته شده‌اند. هر نانوذره به نسخه‌ای از پروتئین DENV2-E متصل است؛ پروتئینی که نقش کلیدی را در یکی از انواع تب دانگ دارد.
محققان این پروژه، به ۳۱ موش از فرمولاسیون‌های مختلف این نانوذرات تزریق کردند. نانوذرات ابعاد و شکل‌های مختلف داشت، به طوری که ابعاد نانوذرات از ۵۵ در ۷۰ نانومتر تا ۲۰۰ در ۲۰۰ نانومتر بودند. تزریق این نانوذرات چند بار به موش‌ها انجام شد و در نهایت مشخص شد که موش‌هایی که این نانوذرات را دریافت کردند نسبت به ویروس مقاومت پیدا کردند. این نانوذرات سیستم ایمنی بدن را نسبت به ویروس فعال می‌کند.
وجود این نانوذرات موجب تولید آنتی‌بادی در موش‌ها شد، البته موش‌ها تنها نسبت به یک نوع از تب‌ها مقاوم شدند. این نانوذرات به خوبی سیستم ایمنی بدن موش را تحریک کردند. محققان نیز تأثیر ابعاد و شکل نانوذرات روی پاسخ بدن را مورد مطالعه قرار دادند.
در قدم بعد محققان به دنبال این سؤال هستند که آیا می‌توان نانوذرات را به‌گونه‌ای طراحی کرد که برای هر چهار نوع تب دانگ قابل استفاده باشد.